Komu jest najłatwiej sprzedać? Najłatwiej, najmniejszym wysiłkiem, najtaniej? No? Komu? To bardzo proste pytanie i jeszcze łatwiejsza odpowiedź. Mimo to, większość przedsiębiorców albo nigdy nie zadaje sobie tego pytania, albo nigdy nie udziela tej oczywistej odpowiedzi.
Komu można łatwo sprzedać?
Najłatwiej możesz sprzedać komuś, kto już kiedyś kupił Twoje produkty. Pisałem trochę wcześniej o zmniejszaniu ryzyka zakupowego i tutaj bardziej rozszerzę ten temat. Bo ktoś, kto kupił już Twój produkt zna go, zna Twoją firmę, jakość, którą oferujesz. Kogoś, kto przekonał się, że Twoje produkty są dobre. Albo sposób w jaki sprzedajesz to co można kupić wszędzie jest najlepszy dla niego. Więc ryzyko zakupowe jest dla niego niższe, niż w przypadku wyboru czegoś, czego zupełnie nie zna. wykorzystajto.pl! Wykorzystaj nastawienie tego klienta, bo właśnie w tym momencie może wystawić Ci opinię, która przyciągnie kolejnych klientów jak magnes!
Opinie o produktach są jak magnes
Dlaczego opinie są jak magnes i mają tak wielkie znaczenie? Dlatego, bo to co powie Ci ktoś inny (jeżeli jeszcze masz z nim jakieś wspólne cechy to już bezdyskusyjnie) jest dla Ciebie więcej warte, niż Twój własny osąd. Każdy tak ma. Ja, Ty, Twój sąsiad i rodzice. Jeśli lekarz mówi sam o sobie, że jest najlepszy w mieście – nikt go nie ceni. Jeżeli wszyscy mówią o nim, że jest dobry – ma tłum pacjentów. Jeżeli wybierzesz jakiś produkt, niezależnie od tego jak Twój osąd jest obiektywny – oczekujesz podświadomie oceny kogoś z boku. Poza tym, poleganie na opiniach ma też jeszcze jeden wymiar związany ze zmniejszeniem ryzyka zakupowego. Kiedy kupisz pod wpływem opinii, a jednak produkt nie spełni Twoich oczekiwań, to zawsze możesz się wytłumaczyć, że „Polecił mi to ktoś inny – więc to nie moja wina :(„.
Jak zdobywać opinie?
Oto 5 moich sprawdzonych sposobów na zdobywanie pozytywnych opinii:
- Uzyskaj poparcie i aprobatę szanowanych ekspertów/środowisk
Nie chodzi o doktorów i profesorów wyższych uczelni (choć jeśli popierają Twój biznes to doskonale!) – czasem wystarczy kilka pozytywnych opinii na jakimś opiniotwórczym forum albo dobre komentarze na wartościowym blogu - Pokaż na stronie opinie
Stwórz stronę na której pokażesz wszystkie opinie o Twojej firmie, umieścisz linki do miejsc, w których te opinie się znajdują (np. komentarze na Allegro lub rekomendacje na blogach). - Zetknij ze sobą użytkowników
Gdy uzyskasz pozytywne opinie ludzi z jakiegoś środowiska (forum, bloga) to umieść w innym miejscu informację, że „znalazłeś w Internecie opinie o … i chciałbyś zapytać o zdanie” tego innego środowiska. Wówczas zyskujesz jeszcze więcej opinii na temat Twojego biznesu i produktów. - Stwórz formularz do dodawania opinii na Twojej stronie
Możesz stworzyć na swojej stronie zwykły formularz albo po prostu adres mailowy, na który ludzie będą mogli wysyłać swoje opinie. Możesz też poprosić ich o wyrażenie zdania na serwisie opineo.pl albo przy Twojej wizytówce na Mapach Google. - Zapytaj o rekomendację wprost i pomóż klientowi napisać opinię
Ludzie czują dyskomfort, jeżeli muszą odmówić. Dlatego zawsze, przy każdej okazji proś Twojego klienta o wyrażenie opinii.
Mój własny sposób
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na pozyskiwanie opinii, który ZAWSZE działa jest… cytowanie. Kiedy klient mówi albo pisze o Tobie i Twoich produktach albo usługach coś dobrego, pozytywnego, wtedy zadaj mu pytanie:
„Mam prośbę, czy mogę to zacytować na swojej stronie internetowej albo komuś powtórzyć?”
Później to zapisz, wyślij mailem, żeby osoba, która wyraziła pochlebną opinię zaakceptowała Twoją formę cytatu – i voila! Masz rewelacyjną opinię! Sam używam tego sposobu z bardzo dobrymi efektami, na przykład tutaj.
Rekomendacje napędzają Twój biznes!
Masz swój biznes, plany, wizje – i wiesz, że to co chcesz oferować jest więcej niż doskonałe. Ale Twoje wyniki sprzedaży wzrosną kilkukrotnie, jeżeli to samo przekonanie będzie mieć setka innych osób i opowie o tym swoim znajomym. Zacznij zdobywać najlepsze opinie o Twojej firmie i produktach!
Dobry wpis. Najbardziej podoba mi się pomysł z cytowaniem. Prosty, ale ma duże możliwości i łatwo go zastosować w praktyce.