Poznaj 7 kroków do 1 miejsca na Mapie Google w Twoim mieście

7 kroków do 1 miejsca w Google - pozycjonowanie lokalneJakiś czas temu dotarłem do wyników ankiet przeprowadzonych w USA, latem 2009, przez agencje comScore i TMP Directional Marketing. Okazało się, że 46% respondentów, którzy wyszukiwali w Internecie informacji na temat firm, branż i produktów, zadzwoniło do firmy, którą znalazło w Sieci, a 37% po prostu do niej poszło. Dla firm usługowych albo obsługujących klientów detalicznych – np. fryzjerzy, sklepy motoryzacyjne, ogrodnicze, restauracje, pensjonaty – ruch na stronie internetowej pochodzący z lokalnego wyszukiwania może stanowić nawet 30% wszystkich wejść. Pozyskanie tych potencjalnych klientów jest dla tego typu firm bardzo ważne – więc muszą zająć się pozycjonowaniem w wyszukiwaniu lokalnym Google

Co to jest wyszukiwanie lokalne?

O tym, co to jest wyszukiwanie lokalne już pisałem – ale przypomnę: wyszukiwanie lokalne ma miejsce wtedy, gdy internauta do swojego zapytania w wyszukiwarce dodaje nazwę miejscowości – zazwyczaj tej, w której się znajduje albo w której szuka firm, produktów lub usług. Zapytaniem wyszukiwania lokalnego jest na przykład: “myjnia samochodowa Nowy Sacz” albo “dentysta Krynica Zdrój” czy “opony Stary Sącz”. Nawet, jeżeli nie doda nazwy miasta to wyszukiwarki (np. Google) w pierwszej kolejności pokaże mu firmy i strony internetowe firm z okolicy (dzięki geolokalizacji – rozpoznaniu miejsca z którego łączy się internauta)

Co to jest pozycjonowanie w wyszukiwaniu lokalnym?

Pozycjonowanie globalne, które proponuje większość firm pozycjonerskich jest nieco inne niż lokalne, o którym tutaj piszę. Pozycjonowanie globalne przeznaczone jest dla innych rodzajów biznesu i innych celów. Na przykład, jeżeli możesz wysyłać Swoje towary pocztą tak jak np. hurtownia częsci zamiennych do samochodów – możesz pozycjonować Swoją stronę globalnie, na słowo “klocki hamulcowe” czy “lusterka samochodowe”. Jeżeli świadczysz usługi albo obsługujesz detalistów – tak jak napisałem wyżej – to pozycjonowanie globalne nie ma większego sensu. Po prostu niepotrzebnie wydasz pieniądze.

Dlaczego?

Bo co obchodzi mieszkańca Gdańska Twój salon fryzjerski w Nowym Sączu? Albo Warszawiaka Twoja myjnia samochodowa ze Starego Sącza? Powiedziałem Ci o geolokalizacji – jeżeli jestem teraz w Nowym Sączu i wpiszę “fryzjer”, to i tak dostanę mapę i listę firm z Nowego Sącza. A zapewniam Cię, firma pozycjonerska tego Ci nie powie, bo inaczej nie kupisz ich usług. I sprzeda Ci pozycjonowanie na słowo “fryzjer”, pokazując jak bardzo jest atrakcyjne, ile osób o nie pyta (a więc uzasadni czemu będziesz musiał aż tyle za to zapłacić) podczas gdy możesz uzyskać lepszy efekt samodzielnie pozycjonując się lokalnie. Dlatego właścicielom większości firm zalecam pozycjonowanie w wyszukiwaniu lokalnym – bo po prostu dzięki niemu można dotrzeć do wszystkich klientów z Twojego docelowego rynku. Za chwilę pokażę Ci jak to zrobić za darmo i samodzielnie.

Jak pozycjonować lokalnie Twoją firmę?

Żeby zrobić je dobrze, za darmo i samodzielnie musisz skupić się na 7 krokach i wykonać je w przedstawionej poniżej kolejności:

  1. Zrób badanie rynku
  2. Użyj słów kluczowych oraz nazw miejscowości
  3. Wykonaj optymalizację Swojej strony internetowej pod kątem pozycjonowania w wyszukiwaniu lokalnym
  4. Stwórz albo przejmij już istniejący wpis (wizytówkę) Twojej firmy w Centrum Firm Lokalnych Miejsca Google
  5. Zoptymalizuj wpis Twojej firmy w Centrum Firm Lokalnych Google
  6. Stwórz wpisy w innych lokalizatorach podnieść pozycję Twojej firmy na mapie Google
  7. Poproś klientów o oceny i wyrażenie opinii o Twojej firmie

Pozycjonowanie lokalne krok po kroku

1. Zbadaj rynek

Kim jest konkurencja? Na jakie słowa kluczowe się pozycjonuje? To niektóre z pytań, na jakie musisz znać odpowiedź. Musisz wiedzieć jakie oni mają cele w Internecie, bo może się okazać, że wszyscy skupili się na jednym, bardzo wąskim słowie kluczowym, a inne odpuścili. W efekcie bardzo łatwo będzie Ci się pozycjonować na te “odpuszczone” frazy, a jeżeli wykorzystasz ich kilka, to uzyskasz ilościowo lepszy wynik niż konkurencja, która morduje się wydatkami na pozycjonowanie dla słów takich jak np. “nieruchomości nowy sącz” czy “hotel krynica zdrój“. Po prostu zamiast używać 1 słowa, na które wejdzie 1000 osób ale konkuruje w nim 10 firm, użyj 20 słów, na które w sumie wejdzie 2000 osób ale nie ma tam żadnej konkurencji.
Kiedy zdobędziesz ten przyczółek – możesz pozycjonować się lokalnie tak jak konkurenci, na ich słowa kluczowe, zabierając im potencjalnych klientów.

Jak sprawdzić potencjalnych klientów i konkurencję?

Po prostu użyj Google Keywords Tool i wprowadź kilka słów, kojarzących Ci się z Twoim biznesem. Google podpowie Ci resztę. Do każdego słowa dodaj nazwę miasta i wpisz w Google. Zobacz co pokaże się w wynikach i przy mapce miasta, zanotuj efekty i stwórz tabelkę, która powie Ci jaka firma (lub jej strona internetowa) jest widoczna na pierwszej stronie i na Mapie Google przy konkretnych słowach kluczowych.

Dodatkowo, gdy zobaczysz mapkę miejscowości, kliknij przy wyświetlonych firmach kliknij linka “Więcej”. Zobaczysz wizytówkę konkurenta – zanotuj to, co sprawia, że pokazuje się w wynikach wyszukiwania. Może to być słowo kluczowe w nazwie, kategoria, specyficzny opis. Zapisz wszystko, bo przyda Ci się to do stworzenia własnego wpisu w Centrum Firm Lokalnych Google. Najprawdopodobniej wpis, który zobaczysz nie będzie pełny i zazwyczaj jest dostarczony przez któregoś z partnerów Google w Polsce – np. Panoramę Firm.

2. Użyj słów kluczowych oraz nazw miejscowości

Musisz zrozumieć jak ludzie używają wyszukiwania lokalnego w Google. Robią to codziennie, a nawet nie wiedzą, że to robią. Jak już napisałem, gdy wpisują jakiś produkt, usługę, branżę w Google (bo są tym zainteresowani) to dodają zazwyczaj nazwę miasta, w którym to ich interesuje. Na przykład “hotele paryż”, “meble wiklinowe kraków”, “stacja lpg nowy sącz”. Żeby dowiedzieć się, jak i czego ludzie szukają musisz znowu użyć Google Keyword Tool.

Bo może Ci się wydawać, że więcej ludzi szuka słowa “ubrania” bo jest bardziej pospolite – a w rzeczywistości Internauci częściej wpisują słowo “odzież”. Może okazać się, że piszą z błędami, albo w innym przypadku lub liczbie pojedyńczej.

A tak na marginesie – wiesz o tym, że praktycznie każdy wpisuje do wyszukiwarek słowa w liczbie mnogiej? Zauważ u siebie :)

Gdy przeczytasz o innych narzędziach Google będziesz doskonale orientować się w tym “o czym myślą klienci”. A więc, wybierz słowa kluczowe które są dla Ciebie interesujące, mają niską konkurencję a jednocześnie nie są wykorzystywane przez Twoich obecnych konkurentów na 1 stronie Google.

3. Zoptymalizuj Swoją stronę internetową pod kątem pozycjonowania w wyszukiwaniu lokalnym

Zapoznaj się z moim wcześniejszym artykułem na temat tworzenia stron adresowych oraz pozycjonowania w wynikach wyszukiwania lokalnego. Tam znajdziesz wszystkie wskazówki i instrukcje, które pokażą Ci jak zoptymalizować Twoją stronę internetową.
A w skrócie:
Do tytułu, opisu i meta tagów dodaj nazwę miejscowości, w której chcesz się pozycjonować. Użyj generatora wizytówek hCard, żeby wyszukiwarki mogły rozpoznać adres Twojej firmy. Umieść w bocznym pasku pod menu albo stopce każdej strony adres Twojej firmy i numer telefonu, tak, żeby był widoczny na każdej stronie.

4. Stwórz albo przejmij już istniejący wpis Twojej firmy w Centrum Firm Lokalnych Google

Tak jak napisałem wyżej, często jest tak, że Twoja firma może być już widoczna na mapce przy wynikach wyszukiwania Google, bo jej wpis dostarczył partner Google – np. Panorama Firm, Polskie Książki Telefoniczne czy YellowPages.
Żeby przejąć wpis wystarczy, że klikniesz na napis “więcej” gdy wizytówka Twojej firmy pojawi się na mapce, a później w link “Jesteś właścicielem?”, który będziesz widzieć na środku ekranu, po lewej stronie mapki. Po autoryzacji (np. SMSem, albo telefonicznie lub pocztą tradycyjną) Google umożliwi Ci edycję danych.

Gdy edytujesz dane, albo tworzysz nowy wpis pamiętaj kilku rzeczach. Znajdziesz je również w cytowanym wyżej artykule, ale tutaj krótkie przypomnienie. Nazwa Twojej firmy powinna zawierać słowa kluczowe – nie używaj tylko nazwy własnej jeżeli w jej oficjalnej nazwie masz nazwę branży czy produktu. Np. “Opony i wuklanizacja – Gumix” czy “Fryzjer i kosmetyczka Metamorfoza”.
Uwaga: jeżeli Twoja oficjalna nazwa firmy nie zawiera słów kluczowych, to zgodnie z zasadami Google nie możesz ich dopisać. Tutaj znajdują się wskazówki Google dotyczące Centrum Firm Lokalnych. Osobiście nie spotkałem się z usunięciem wpisu gdy ktoś dodał sobie to i owo, jeżeli oczywiście nie przesadził.
Poza nazwą, musisz pamiętać o podaniu dokładnego adresu oraz numeru telefonu. Im więcej danych o firmie podasz tym lepiej. Nie pomiń sposobów płatności, godzin otwarcia ani nawet dodania zdjęć. Opis oczywiście powinien być sensowny, zwarty i zawierać słowa kluczowe.

Kiedy wszystko uzupełnisz, wybierz sposób weryfikacji (kartka, telefon, sms) i po weryfikacji – wpisaniu kodu PIN, który otrzymasz – Twoja firma będzie się pokazywać na Mapie Google. Moja sugestia: podaj jako pierwszy numer komórki – wtedy otrzymasz PIN smsem, już po kilku sekundach.

5. Zoptymalizuj wpis Twojej firmy w Centrum Firm Lokalnych Google

Najlepiej uzupełnij wszystkie pola i wykorzystaj wszystkie zdjęcia i video jakie możesz dołączyć do Swojego wpisu w Google. Jako kategorii użyj tych, które odpisałeś z wizytówek konkurentów w Google – ale użyj maksymalnie 4, nie więcej bo inaczej stracisz wiarygodność. I znowu się powtórzę – opis powinien być zwięzły, ale bogaty w słowa kluczowe. Możesz użyć dodatkowych pól żeby i tam umieścić kilka atrakcyjnych dla Ciebie fraz.
Jeżeli chcesz wiedzieć jakie znaczenie mają poszczególne elementy dla kompletności Twojego wpisu w Google możesz spojrzeć na ten obrazek. Jest po angielsku, ale dowiesz się z niego, które elementy są najistotniejsze w wizytówce w Google.

6. Stwórz wpisy w innych lokalizatorach, żeby podnieść pozycję Twojej firmy na mapie Google

Musisz stworzyć wiarygodne referencje dla Twojego wpisu w innych lokalizatorach. Niestety, w Polsce istnieje ich tylko kilka – Yahoo i Bing możesz sobie wybić z głowy bo póki co, jeżeli chodzi o wyszukiwanie lokalne, działają tylko w USA. Ale mamy inne lokalizatory i katalogi firm. Oto lista takich, w których powinieneś być. Nie musisz kupować płatnych wpisów – wystarczą darmowe.

7. Poproś klientów o oceny i opinie o Twojej firmie

W Centrum Firm Lokalnych Google użytkownicy mogą wyrażać swoje opinie i oceny o poszczególnych firmach. Te opinie są dla Google niezmiernie istotne, ponieważ wyżej ceni wizytówki firm, o których ludzie chętnie i często się wypowiadają i mają dobre oceny, niż te, o których nikt nie ma nic do powiedzenia.

Jak uzyskać opinie od klientów?

Uzyskanie takich opinii jest bardzo proste. Może to wydać Ci się dziwne ale… zwyczajnie ich poproś o opinię. Wyślij maila do klientów z linkiem do formularza opinii na Google i innych lokalizatorach (tam, gdzie nie trzeba się logować).

Jeszcze jedna ważna rzecz – chwal się opiniami. Na stronie internetowej Twojej firmy powinieneś stworzyć osobną stronę “Opinie Klientów”, a na niej linki do wizytówek z opiniami na wyżej wymienionych portalach.
Nie obawiaj się krytycznych ocen – w niektórych portalach możesz je moderować, w innych – jak Google – oznaczać jako obraźliwe lub nieodpowiednie. Ale pamiętaj – opinie skądś się biorą – jeżeli zasłużyłeś na “negatywa” to przyznaj się do niego publicznie i przeproś. Skontaktuj się z klientem, który ją wystawił i porozmawiaj z nim, dowiedz się dlaczego jest niezadowolony. Zmień go w zadowolonego. I rób wszystko, żeby Twoja jakość była najwyższa. Gdy otrzymasz 5 gwiazdek w Google z kilku opinii – Twoja pozycja w wyniku wyszukiwania przy mapie dramatycznie wzrośnie!

Wskazówki i triki

Poniżej zamieszczam kilka z moich osobistych wskazówek i trików. Zwróć na nie uwagę, a zapewniam Cię, że dzięki nim pozycja Twojej firmy w wynikach wyszukiwania Google będzie rosła, póki nie osiagnie 1 miejsca :)

  • Upewnij się, że stosujesz wszędzie ten sam format nazwy, adresu i numeru telefonu.
    Te elementy “wiążą” Twoją firmę w wielu lokalizatorach, dlatego wszędzie powinny być identyczne. Nie możesz raz pisać “Firma Gumix Wulkanizacja” a później “Wulkanizacja Gumix” czy “ul. Jana Długosza” a za chwilę “ul. Długosza”. Zawsze stosuj tę samą konstrukcję. Podobnie z numerem telefonu – odstępy, kreski, nawiasy – w tym samym miejscu np. (18) 000-00-00.
  • Nie umieszczaj się w kategoriach, które nie są związane z Twoją firmą.
    Tak samo, nie pozycjonuj się pod słowa, z którymi nie masz nic wspólnego – nawet jeżeli dużo ludzi wejdzie na Twoją stronę – to natychmiast ją opuszczą bo nie znajdą tego czego szukali. A dodatkowo Google może Cię wykluczyć z listingu.
  • Zawsze stosuj ten sam szablon.
    Kiedy dodajesz się do katalogów stron albo tworzysz wizytówki Swojej firmy gdzieś w Internecie, to zawsze w nazwie używaj szablonu: kim jesteś – co robisz, gdzie działasz np. “‘Dokładne Sprzątanie’ Anna Kowalska – sprzątanie i mycie okien, Nowy Sącz”
  • Stwórz stronę adresową i stronę z linkami do opinii.
    Jeżeli masz własną stronę internetową – stwórz na niej dobrą stronę adresową. I tak samo – stronę z opiniami, tak żeby klienci mogli poznać zdanie innych o Tobie oraz zostawić swoją ocenę.

Pozycjonowanie lokalnejest opłacalną formą promocji w Internecie z 4 powodów:

  • Po pierwsze – jest w większości przypadków dużo skuteczniejsze niż pozycjonowanie globalne.
  • Po drugie – jak widzisz możesz zrobić je samodzielnie i za darmo.
  • Po trzecie – robisz je tylko raz – poświęcisz dzień lub dwa i efekty masz cały czas.
  • I po czwarte – przynosi więcej klientów i sprzedaży.

Bo przecież jest większe prawdopodobieństwo, że ten kto wpisuje w Google “montaż okien Nowy Sącz” szuka właśnie Twojej firmy, która się tym zajmuje. wykorzystajto.pl i zacznij świadomie i skutecznie trafiać do Twoich lokalnych klientów!

4 komentarzy do tekstu “Poznaj 7 kroków do 1 miejsca na Mapie Google w Twoim mieście

  1. Odpowiedz
    Adam - 4-11-2010

    “Jeżeli czegoś nie ma w Internecie to znaczy że nie istnieje”. całowicie się z tym zgadzam, ale muszę dodać moją uwagę:
    – w pojęciu globalnym jest to prawdą,
    – w pojeciu lokalnym – nie jest to prawdą.
    Np. Szewc naprawia buty w małej miejscowości, jest jedyna osobą który umie to robić.
    Nie reklamuje swoich usług, nie wie co to internet i ma pełne rence roboty i pewne dochody.
    Jest pewna granica powyżej której jeśli chcąc zaistnieć i osiągnąć obrany cel, to jedynym ratunkiem jest skuteczna. reklam. Sposobów reklamy jest bez liku, lecz Internet w obecnych czasach jest potęgą.

  2. Odpowiedz
    Pstryk - 31-07-2011

    Baaardzo przydatne wskazówki. Nie tylko w tym artykule, ale inne artykuły na stronie są równie pomocne. Z pewnością będę często zaglądać!

  3. Odpowiedz
    Malgorzata - 10-03-2013

    Wiedza bezcenna. Bardzo dziękujemy. Prosimy o jeszcze…
    Pozdrawiamy. Salon Ślubny Bella Margo.

  4. Odpowiedz
    Anna Kubczak - 16-01-2014

    W najbliższym czasie zmieniamy siedzibę, więc muszę pozostawić sobie nieco czasu na dodawanie wpisów do listy lokalizatorów, ale wszelkie uwagi bardzo mi się przydadzą.
    “A więc, wybierz słowa kluczowe które są dla Ciebie interesujące, mają niską konkurencję a jednocześnie nie są wykorzystywane przez Twoich obecnych konkurentów na 1 stronie Google.”
    Zastanawiam się, w jaki sposób to ocenić. Np wybrać koszulki dziewczęce Warszawa, jeśli interesują mnie wyniki dla koszulki Warszawa, jeśli na pierwszej stronie wyników wyszukiwania tej dłuższej frazy nie ma najlepszych stron pozycjonowanych na krótszą frazę?
    Zapewne są programy, które pozwalają na znalezienie takich właśnie wolnych fraz?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top