wtorek, 19 listopada 2024

Problem agenta ubezpieczeniowego i doradcy finansowego:

Jak umawiać spotkania z klientami przez telefon?

Jak sprzedawać polisy, kredyty, leasingi, faktoring czy fundusze inwestycyjne podczas spotkań osobistych?

Rafał Mróz
Umawiam spotkania przez telefon. Sprzedaję i pomagam sprzedawać innym.

Cześć, tu Rafał Mróz. Jeśli Ty też pracujesz w branży ubezpieczeniowo-finansowej, to być może mam dla Ciebie coś interesującego.

Od 2010 roku przeprowadziłem grubo ponad 400 wywiadów i ankiet przed-szkoleniowych wśród doradców finansowych, kredytowych, inwestycyjnych i agentów ubezpieczeniowych. To były szkolenia, które zrealizowałem w bankach, firmach ubezpieczeniowych, domach inwestycyjnych i multiagencjach od 2010 aż do teraz. Jednym z 6 pytań było to: co jest Twoim największym problemem związanym ze sprzedażą ubezpieczeń i kredytów?

Odpowiedzi skupiały się wokół 3 kwestii:

  1. jak zdobyć nowych klientów na kredyty i ubezpieczenia?
  2. jak radzić sobie z oporem i wątpliwościami na spotkaniach u klientów?
  3. jak finalizować sprzedaż tu i teraz, żeby klient podpisał polisę albo umowę kredytową?

Jeśli w Twojej głowie choć przy jednym z tych punktów zaświeciła się czerwona lampka, to zobacz jakie są tego konsekwencje dla Ciebie:

Jak zdobywać nowych klientów?

Agenci ubezpieczeniowi i doradcy finansowy od czegoś muszą zacząć zdobywanie klientów. Niestety, przygotowana "lista 100" w kiedyś się kończy (to dobre narzędzie, ale musi być dobrze wdrożone), a zbyt mocno eksploatowana sprawia, że nawet bliscy znajomi zaczną Cię unikać.

Ze strony internetowej przychodzi niewielu klientów, pozycjonowanie, SEO, kampanie reklamowe w Google czy na Facebooku są relatywnie drogie (dużo leadów, za które trzeba zapłacić ale mało wniosków jakie z nich powstają).

Bazowanie na poleceniach to dobry sposób, ale tylko jeśli robi się go z głową i wg planu - ale nawet wtedy trudno przewidzieć co będzie w następnym miesiącu.

Zostaje telefon. Cholerny telefon. Cholerny dlatego, bo wiele osób zwyczajnie się go boi (i to wcale nie przez RODO). I nic dziwnego. Większość nie wie jak umawiać spotkania przez telefon.

Umawianie spotkań przez telefon.

No i dzwonisz gdzie się da (co znajdziesz w Internecie), jak się da (od razu, na gorąco), byle umówić spotkanie. Pomijając kwestie RODO (jeszcze do niego wrócę), problem w tym, że po 1 dniu takiego dzwonienia agent czy doradca wykonuje 300 telefonów z czego 295 razy słyszy "Dziękuję, nie interesują mnie ubezpieczenia/kredyty/lokaty/fundusze" albo "Już mam ubezpieczenie/kredyt/polisę". 5 osób się zainteresuje, ale gdy dojdzie do spotkania z klientem to okazuje się, że niczego nie podpisze bo:

  1. "porozmawia ze swoim znajomym i wtedy da znać" albo
  2. boi się podjąć decyzję i "musi wszystko przemyśleć" lub
  3. "to jeszcze nie jest najlepszy moment na takie decyzje" albo
  4. żył bez tego tyle lat to znaczy że nie jest mu potrzebne.

Innymi słowy: trudno się umówić na spotkanie - a nawet jak to już się uda - to trudno przejść przez gąszcz wątpliwości tak, żeby klient u którego jesteś na spotkaniu podjął decyzję tu i teraz. I kupił u Ciebie.

Czemu klienci nie chcą umówić się na spotkanie?

Problem nie leży w Twoim rozmówcy tylko w Tobie. I to nie jest Twoja wina. Firmy, które dostarczają im produkty do sprzedaży (a więc towarzystwa funduszy inwestycyjnych, firmy ubezpieczeniowe, banki) zazwyczaj oferują im jedynie szkolenia produktowe, zupełnie pomijając temat tego jak i komu to sprzedać. Przeważa filozofia "radź sobie jak chcesz, tylko sprzedawaj/składaj wnioski", która później daje takie owoce:

Agent: Dzień dobry, nazywam się Rafał Mróz  i dzwonię z firmy Ubezpieczenia i Finanse, mogę pomóc Pani/Panu uzyskać kredyt albo leasing. Albo zaproponować pakiet ubezpieczeń które pomogą ochronić Pani/Panu majątek/zdrowie/życie/bliskich. Możemy się spotkać?

Klient: Nie interesuje mnie to!

Jeśli ten scenariusz wygląda znajomo to znaczy, że już masz za sobą najważniejszą lekcję związaną z umawianiem spotkań przez telefon w branży ubezpieczeniowo-finansowej. Lekcja ma temat: ludzi nie interesują ani Twoje produkty ani to kim jesteś i czym się zajmujesz. To sprawia, że przy 300 telefonach aż 295 razy słyszysz w słuchawce "Nie" (w najlepszej wersji) albo coś niecenzuralnego (w wariancie najpowszechniejszym). A jeśli dzwonisz do lekarzy albo prawników to odmowę usłyszysz nawet 300 razy dziennie na 300 rozmów telefonicznych (ze statystyk, które zrobiłem bazując na odsłuchach wynika, że średnia długość rozmowy w temacie kredytu albo ubezpieczenia z lekarzem lub prawnikiem nie przekracza 15 sekund).

Z resztą, nawet jeśli masz dobrą, legalną bazę (zgodną z RODO i przepisami GIODO oraz prawem telekomunikacyjnym) a rozmowa będzie źle poprowadzona to efekt będzie taki sam, posłuchaj:

I teraz - odpowiedz sobie na 1 pytanie: ile dni wytrzymasz codziennie słysząc prawie 300 razy wykrzyczane "Nie interesuje mnie to!"?

  • 1 dzień? Cienko. Ale dasz sobie radę w Kuchennych Rewolucjach Pani Magdy. Tam też padają przekleństwa.
  • Tydzień? To już całkiem dobrze. Możesz uczyć nastolatków jak mają reagować na "nie, bo nie" swoich rodziców .
  • Miesiąc? Jeśli dajesz radę miesiąc to spokojnie możesz zamknąć tę stronę i nie czytać dalej. Dzwoń dalej.

Chyba, że chcesz używać telefonu jako narzędzia do robienia biznesu, a nie torturowania siebie i swojej rodziny (bo to prędzej czy później się na nich odbije). Jeśli tak jest, to zastanów się nad takim pytaniem:

A gdyby zmienić sposób prowadzenia rozmowy sprzedażowej?

Wyobraź sobie jak by to wpłynęło na Twoją sprzedaż i codzienną pracę gdyby:

  1. Każda rozmowa (nawet ta, która nie kończy się umówieniem spotkania) dawała Ci satysfakcję i dawała nową wiedzę przydatną w kolejnych kontaktach z klientami?
  2. Zamiast robić 300 rozmów żeby mieć 5 spotkań wystarczyłoby ich wykonać tylko 30?
  3. Tak rozmawiać o wątpliwościach, żeby klient sam przekonał siebie, że to dobra okazja (i to zgodnie z dyrektywą IDD z wykorzystaniem KID)?
  4. Szybciej zwiększać udział klientów zdobytych dzięki poleceniom?
  5. Sprawiać, że klienci sami by sobie sprzedawali Twoje produkty i usługi?

Odpowiedz sobie - jak by to mogło zadziałać na Twoją pracę i jej wyniki?

O jakich liczbach mówimy? Podam przykład 11 agentów - doradców finansowych zebranych pod szyldem jednej z firm sprzedających m.in. polisy (głównie ERGO Hestia, produkt który powstał w odpowiedzi na program 500+) oraz kredyty dla firm (różne banki). Porównano 2 kwartały (1 kwartał przed i 1 kwartał po moim szkoleniu):

  • Doradcy zwiększyli liczbę klientów x2,8 (prawie trzykrotnie!)
  • Łączna wartość wypłaconych prowizji wzrosła prawie czterokrotnie
  • W przeprowadzonej ankiecie swój komfort psychiczny w pracy ocenili na 8/10 (wcześniej 5/10) i wskazali "znaczący wzrost motywacji"
  • 2 z nich zwolniło się z etatowej pracy (nauczyciel, pośrednik nieruchomości) i zajęło się doradztwem finansowym (jeden dodatkowo sprzedaje polisy na życie) na własny rachunek.

Obecnie wszyscy doradcy, których przykład tutaj podałem przesunęli swój wysiłek w kierunku kredytów hipotecznych (z uwagi na wyższe prowizje, program MdM i początek relacji, która umożliwia później sprzedaż innych kredytów, polis na życie i innych ubezpieczeń). Ich wyniki są nadal znacząco wyższe niż kiedykolwiek wcześniej.

Co zmienili, że uzyskali takie wyniki?

  1. dzwonili mniej, ale mądrzej bo zaczęli lepiej korzystać z internetu i telefonu do umawiania spotkań
  2. na spotkaniach sprawiali, że klienci sami sobie sprzedawali ich produkt (żeby było ciekawiej, zgodnie z zapisami IDD),
  3. gdy pojawiały się wątpliwości to angażowali klientów w ich usunięcie
  4. w odpowiednich momentach, we właściwej formie prosili klientów o polecenia.
  5. zależało im na sukcesie.

Jeśli też zależy Ci na lepszych efektach swojej pracy, wyższej skuteczności jeśli chodzi o to jak umawianiać spotkania przez telefon, prowadzeniu łatwiejszych rozmów sprzedażowych z klientami i trwałym rozwiewaniu ich wątpliwości to możesz wziąć udział w takim szkoleniu, które dla nich zrobiłem, ale łatwiej bo przez Internet. O co dokładniej chodzi?

Jak umawiać spotkania przez telefon? Sprzedaż produktów finansowych i polis ubezpieczeniowych - kurs online
Prawdopodobnie jedyny kurs online dla agentów ubezpieczeniowych i doradców finansowych o tym jak umawiać spotkania przez telefon

Szkolenie online dla agentów ubezpieczeniowych i doradców finansowych

Kurs internetowy "Intensywny Kurs Umawiania Spotkań i Sprzedaży Ubezpieczeń oraz Produktów Finansowych" został opracowany przeze mnie jako efekt szkoleń które zrealizowałem dla branży ubezpieczeniowo-finansowej i inwestycyjnej od 2010 roku. Tylko w 2016 roku było ich 11 a każde z nich trwało 2-3 dni. I teraz wszystkie materiały, wzory rozmów, pytań, obiekcji, doświadczenia sprzedażowe, dyskusje z uczestnikami i sposoby przekonywania które działają (i te, które wystarczy poprawić, żeby działały lepiej) skondensowałem w jeden, intensywny kurs internetowy. W efekcie powstał kurs online dla agentów ubezpieczeniowych i doradców finansowych który trwa łącznie 6 i pół godziny. Jest dostosowany do dyrektywy IDD (Insurance Distribution Directive) tzn. do badania potrzeb klientów w usystematyzowanej formieOto czego się nauczysz:

Etap 1 - Przed rozmową - jak dzwonić legalnie, gromadzenie informacji o rozmówcach i lista rezultatów

Dowiesz się jak dzwonić legalnie w świetle zmiany prawa telekomunikacyjnego i jakie działania są nielegalne (art. 172, tzw "zakaz telemarketingu", rozporządzenie RODO). Nauczysz się szybko wyszukiwać swoich potencjalnych klientów, gromadzić informacje, które będą przydatne przy rozpoczęciu rozmowy telefonicznej oraz w jej trakcie. Dowiesz się jak z korzyści lub cech, jakie ma Twoje ubezpieczenie albo kredyt lub leasing utworzyć rezultat, który zainteresuje rozmówcę. Pokażę Ci instrukcje krok-po-kroku które sprawiają, że nie będziesz już tracić czasu na szukanie numeru telefonu do właściciela firmy i takich, które już w pierwszych sekundach uwiarygodnią Cię w jego oczach.

Etap 2 - Rozpoczęcie rozmowy - zbudowanie zainteresowania wstępem do rozmowy

W tej części nauczysz się w taki sposób wykorzystać rezultat zbudowany w Etapie 1 żeby stworzyć rozpoczęcie rozmowy, które zaciekawi rozmówcę (sekretarkę, decydenta, klienta indywidualnego) i zachęci do jej kontynuowania. Na wzbudzenie ciekawości masz raptem 10 sekund więc to kluczowy element całej rozmowy. Dlatego w tej części znajduje się aż 16 różnych rozpoczęć rozmowy (z sekretarką, z właścielem firmy, z klientem indywidualnym, z polecenia). W zależności od tego, czy będziesz dzwonić do zimnej bazy (bez żadnej informacji), kupionej z legalnego źródła czy do znanych wcześniej osób nauczysz się 2 podejść które oszczędzą Twój czas i zdecydowanie zmniejszą stres związany z wykonywaniem telefonów.

Etap 3 - Rozmowa z badaniem potrzeb (IDD)

Nauczysz się stosowania właściwych pytań, których celem jest takie wpłynięcie na rozmówcę, żeby zaczął myśleć o problemach (zadłużenie, brak płynności finansowej, wysokie koszty kilku bieżących kredytów) i potrzebach (zabezpieczenie rodziny na wypadek utraty źródła dochodu, nowa maszyna albo samochód), które możesz dla niego rozwiązać i zaspokoić. Otrzymasz konkretne przykłady na pytania (jest ich ponad 60), które - w zależności od kontekstu rozmowy - zachęcą rozmówców do dzielenia się z Tobą swoimi informacjami (także tymi wrażliwymi np. dochodami, stanem majątku czy zdrowia). Pytania ułożone są w taki sposób, aby wyczerpać proces badania potrzeb opisywany w unijnej dyrektywie IDD (Insurance Distribution Directive). Dowiesz się co zrobić, żeby rozmówca czuł Twoje zainteresowanie i empatię.

Etap 4 - Rozmowa - opór i wątpliwości

Na tym etapie rozmowy będziesz wiedzieć w jaki sposób reagować na opór (początkowy i w fazie rozmowy) oraz obiekcje i wątpliwości swoich klientów (nie potrzebuję polisy na życie, mam już kredyt, nie potrzebuje leasingu, inwestuję swoje pieniądze w firmę). Zobaczysz jak na dłoni sposoby obsługi 25 wątpliwości  (obiekcji) które mają klienci gdy chodzi o zakup ubezpieczeń, kredytów czy inwestycji np. w złoto czy fundusze. Dowiesz się czego absolutnie nie robić, żeby nie wystraszyć klienta, który ma już wątpliwości oraz co i jak należy zrobić, żeby jego obiekcje nie miały już tak dużej siły działania i jak nakłonić go do tego, żeby sam rozwiał swoje wątpliwości.

Etap 5 - Finalizacja

Dowiesz się jak sugerować klientom rozwiązanie, które będzie zgodne z IDD i dobre dla Ciebie, a jednocześnie sprawi, że klient poczuje się z nim dobrze. Zobaczysz jak wywoływać u klientów 2 różne stany zaangażowania: do zakupu (gdy jesteś na spotkaniu albo istnieje możliwość, aby klient kupił Twój kredyt czy ubezpieczenie przez telefon) i do umówienia spotkania (gdy dzwonisz). Nauczysz się takiego sposobu finalizacji sprzedaży produktów ubezpieczeniowych i finansowych który sprawia, że to klient sam sobie sprzedaje Twój produkt.

Dodatek 1 - Jeszcze większa sprzedaż

Z tego dodatku dowiesz się jak łatwo zwiększyć sprzedaż polis, leasingu, kredytów czy inwestycji w relatywnie krótkim czasie stosując czynne polecenia i rekomendacje. Poznasz sposoby na to, żeby uzyskiwać znacznie więcej dobrych poleceń (tzw. ciepłe polecenia). Pokażę Ci najlepsze momenty do pytania o polecenia. W tym dodatku znajdziesz też kilka technik, które ułatwiają finalizację sprzedaży produktów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych.

Dodatek 2 - 8 lęków które hamują Twoich klientów

Ten dodatek pokaże Ci 8 lęków, które sprawiają, że klienci podczas spotkania zwlekają z podjęciem decyzji i podpisaniem umowy/polisy. To rodzaj wątpliwości które się w nich budują, a każda z nich ma inną podstawę. Każdy z lęków zostanie mówiony i pokażę Ci najlepsze rozwiązania aby te lęki niwelować i usuwać z procesu zakupu.

Masz wątpliwości?

Zobacz jakie uzyskuję oceny i opinie wśród moich klientów:

Zamów kurs teraz!

W ramach kursu otrzymasz dostęp na 12 miesięcy do video (6h 30 min) oraz plików MP3 które zapisać i słuchać na swoim telefonie lub komputerze.

Etap 1: Przed rozmową - jak dzwonić legalnie, gromadzenie informacji o rozmówcach, lista rezultatów (1h 6 min)Jak umawiać spotkania przez telefon? Sprzedaż produktów finansowych i polis ubezpieczeniowych - kurs online

Etap 2: Rozpoczęcie rozmowy - zbudowanie zainteresowania wstępem do rozmowy (1h 25 min)
Etap 3: Rozmowa z badaniem potrzeb (IDD)  (1h 14 min)
Etap 4: Rozmowa - reagowanie na opór, obiekcje i wątpliwości rozmówców (51 min)
Etap 5: Finalizacja - rekomendacja rezultatu, zaangażowanie do zakupu lub spotkania (41 min)
Dodatek 1: Jak jeszcze szybciej zwiększać sprzedaż i liczbę klientów? (32 min)
Dodatek 2: 8 lęków, które hamują sprzedaż w ubezpieczeniach i finansach (41 min)

W tym kursie online dla agentów ubezpieczeniowych i doradców finansowych znajdziesz rozwiązania 3 kluczowych problemów:

  1. jak umawiać spotkania przez telefon (jak rozpocząć rozmowę z zimnym klientem i z tym, o którym masz już pewną wiedzę oraz takim z polecenia)
  2. jak reagować na opór rozmówcy i jak sprawić aby klient sam sobie rozwiał swoje wątpliwości
  3. jak finalizować sprzedaż i podpisanie umowy/polisy

dodatkowo nauczysz się

  • jak przekonać strażników (osoby z sekretariatu, asystentów i asystentki) że jesteś osobą, z którą ich szef powinien teraz porozmawiać
  • co odpowiedzieć, gdy klient Ci odmawia - rozmowy, spotkania, swojego czasu (i to, czemu klienci Ci odmawiają)
  • jak zdobyć ciepłe i dobre polecenia od swoich klientów i użyć ich jako czynnego, żywego źródła rekomendacji
  • jak uzyskać informacje o tym, kto podejmuje decyzje i co z tą informacją zrobić, aby umówić spotkanie
  • jak przekonać asystentów decydenta (żona, mąż, znajomy, księgowy) do poparcia Twojego produktu

Otrzymasz jeszcze ponad 60 innych instrukcji i wzorców do natychmiastowego wdrożenia w Twój sposób kontaktu z klientem, które przynoszą najszybsze i najlepsze efekty.

Odpowiedzi na częste pytania

Oferuję leasing dla firm - mam problem z dotarciem do szefa bo odbijam się od sekretarki. Czy Twój kurs mi pomoże?

Tak. Już na samym początku (rozpoczęcie rozmowy) pokazuję kilka sposobów rozpoczęcia rozmowy z sekretarką. Sekretarka przełączy Cię do szefa tylko w 2 przypadkach: kiedy Cię lubi albo kiedy to coś ważnego. Nie znam sposobu jak sprawić, żeby w rozpoczęciu telefonu sprawić, aby sekretarka która go odbiera Cię polubiła. Ale wiem jak sprawić, żeby poczuła że Twoja sprawa jest ważna i wymaga reakcji szefa. Ten sposób pokażę Ci krok po kroku na kursie.

Sprzedaję inwestycje alternatywne - czy to jest kurs dla mnie?

Tak. Jeżeli sprzedajesz inwestycje w alkohol, kamienie szlachetne, bitcoin, sztukę, obligacje firm prywatnych i inne alternatywne sposoby inwestowania gotówki znajdziesz tutaj sposoby na zainteresowanie i umówienie spotkania z potencjalnym klientem.

Co z RODO, GIODO i dyrektywą IDD i KID?

Podczas kursu pokażę Ci co jest legalne i co jest nielegalne jeśli chodzi o RODO/GIODO czy ustawę telekomunikacyjną (tzw "zakaz telemarketingu"). Pokażę Ci jak dzwonić legalnie. Jeśli chodzi o uniną dyrektywę IDD która wchodzi w życie w październiku 2018 - gwarantuję Ci, że nauczysz się procesu badania potrzeb podczas rozmowy (telefonicznej i na spotkaniu z klientem) który jest w 100% zgodny z IDD i daje Ci pewność, że klient zrozumiał Twoją ofertę (z wręczeniem KID lub bez niego).

Jakie przykłady są pokazywane podczas kursu?

To kurs dedykowany, WYŁĄCZNIE dla agentów ubezpieczeniowych (polisy na życie, posagowe, ubezpieczenia majątku), doradców finansowych (kredyty, leasing, faktoring, lokaty, gwarancje) i inwestycyjnych (fundusze inwestycyjne, złoto, wino, whisky, sztuka) oraz kancelarii odszkodowawczych. W praktyce oznacza to, że wszystkie instrukcje, wzory i przykłady (rozpoczęć rozmowy, pytań, rozwiewania wątpliwości, finalizacji sprzedaży - ponad KONKRETNYCH 100 przykładów tego co masz mówić i jak masz mówić) dotyczą tylko tych branż. Wszystko sprawdzone i skuteczne - a nie ogólniki w stylu "mów językiem korzyści", "rozpoznaj potrzeby" czy inne frazesy.

Czy na kursie dostanę gotowy skrypt rozmowy?

Tak, bo ten kurs zawiera ponad 100 dialogów, które możesz zastosować w każdej rozmowie - począwszy od jej rozpoczęcia przez nakłanianie do spotkania kończąc na pokonywaniu obiekcji. Jeśli chcesz mieć coś bardziej indywidualnego niż moje przykłady - to po prostu skleisz z nich coś dla siebie. To proste, bo wszystko działa na schemacie który omawiam na kursie.

W odróżnieniu od innych - ja daję Ci wędkę oraz rybę. Czyli masz skrypt (rybę) do natychmiastowego użycia, a jeśli chcesz złowić więcej to dostajesz wędkę (schemat w którym układasz klocki). W efekcie nie będziesz brzmieć jak setka dzwoniących do Ciebie telemarketerów, których rozpoznajesz zaraz po tym, jak powiedzą "Dzień dobry, nazywam się..."

Jak wygląda ten kurs?

Kurs to ponad 6 godzin wykładu video (ekrany prezentacji Powerpoint) z konkretnymi przykładami wypowiadanych formuł (rozpoczęcia rozmowy, pytania, wątpliwości, finalizacja - zakres merytoryczny opisany jest szczegółowo powyżej) które wyświetlane są na ekranie i omawiane w szczegółach. NATYCHMIAST po opłaceniu udziału w kursie otrzymasz do niego dostęp na 12 miesięcy (login i hasło przyjdą na Twojego maila) - w tym czasie nagrania możesz oglądać wielokrotnie na komputerze albo telefonie czy tablecie. Otrzymujesz też wersję MP3 jako pliki do pobrania, których możesz słuchać np. na swoim telefonie albo w samochodzie.

Jak umawiać spotkania przez telefon? Sprzedaż produktów finansowych i polis ubezpieczeniowych - kurs online