Czy znasz 5 sposobów na stworzenie najlepszych pracowników?

Pracownicy

Wiem, że zdajesz sobie sprawę z tego, że większość mikroprzedsiębiorstw i małych firm to „koncert solisty”. Solistą jest najczęściej właściciel. Zarządzanie ludźmi to największe wyzwanie szefa. Nie wiem czy znane jest Ci powiedzenie że problemy są tam gdzie są ludzie. Maszyny, pieniądze, budynki, komputery – nie mają emocji. Wykonują polecenia i funkcjonują tak jak zostały zaprojektowane, robią to, do czego zostały powołane. Ludzie mają emocje i uczucia.
Jestem pewien że słyszałeś albo miałeś do czynienia z pracownikiem jakiejś firmy który był nieuprzejmy, znudzony, flegmatyczny, zły, spóźnialski albo zwyczajnie leniwy. Ale to że masz tego świadomość nie oznacza wcale że wszyscy pracownicy tacy są z natury. Czasem to firma albo jej właściciel sprawia, że tak się zachowują.

Skuteczny szef

Nieskutecznego szefa od skutecznego różni czasem tylko to że pierwszy ma słabych i leniwych pracowników – a drugi samych zadowolonych pasjonatów. Chciałbyś mieć takich entuzjastów w Swojej firmie? Oto 5 sposobów jak stworzyć idealne środowisko pracy które urodzi dla Ciebie najlepszych pracowników:

  1. Buduj kulturę produktywności
    Od momentu rozmowy o pracę, kandydat powinien znać Twoje oczekiwania co do jego osoby, działu i całej firmy. Dbaj o to żeby znał Swoje cele – punkty na mapie do których ma dążyć. Rozliczaj je – chwal wykonanie, szukaj przyczyn niepowodzeń i wyjaśniaj i tłumacz jeżeli to konieczne. Dzięki temu, nawet w stresie, w nieprzyjemnej sytuacji które przecież codziennie się zdarzają – i Ty i pracownik będziecie mieli komfort psychiczny. Obie strony będą znać zasady i wiedzieć jakie są ich wzajemne oczekiwania.
  2. Motywuj i zachęcaj
    Nawet najlepiej zmotywowani pracownicy potrzebują zewnętrznej zachęty do wysiłku. To trochę jak granie na nałogu czy emocjach – ale bez zachęt nie uda Ci się stworzyć najlepszego pracownika. Zachętą może być tytuł Pracownika Miesiąca (w niemieckich sieciach sprzedaży np. Real czy MediaMarkt wywiesza się ich zdjęcia na gazetce) który wiąże się z jakąś gratyfikacją. Pieniądze – w postaci premii – to dość oczywisty sposób zachęcenia – ale pamiętaj o tym, że bardzo wielką zachętą dla wielu ludzi jest publiczna pochwała efektu i docenienie ich wysiłku. Naucz się mówić „dziękuję” bo w gruncie rzeczy ludzie tego od Ciebie oczekują – to że im płacisz nie wystarczy.
  3. Dbaj o znajomość misji firmy
    Misję możesz wyznaczyć bardzo prosto – zwyczajnie napisz w jednym zdaniu po co Twoja firma istnieje. Zadbaj o to żeby każdy pracownik ją znał. Dzięki temu będziesz mieć pewność że wysiłek każdej osoby będzie zgodny z tym do czego zmierza Twoja firma. Jeden z moich klientów napisał na ścianie swojej szwalni „Wyszywamy jakość a nie 'jakoś'”. Nawet gdy pracownicy robili jakieś zlecenie dłużej wszyscy mieli świadomość że największy nacisk kładziony jest na jakość wykończenia a nie na szybkość wykonania.
  4. Rozwijaj pracowników
    Większość przedsiębiorców chce robić wszystko sama. Chce mieć od początku do końca nad wszystkim pełną kontrolę i wpływ. Dlatego właśnie takie firmy to koncert jednego solisty. Daj szansę pracownikom. Daj im odpowiedzialność. Zaufaj im. Niech rozwiążą problemy, wypróbują nowe pomysły – niech stworzą coś własnego z czego będą mogli być dumni. Gdy są skuteczni – awansuj. Jeżeli nie możesz – to musisz od razu podnosić im pensji – daj tytuł, stanowisko – to na prawdę dużo znaczy w ich CV. Rozwijanie pracowników to nie tylko szkolenia i nauka. To przede wszystkim powierzanie odpowiedzialności i zaufanie do nich.
  5. Chwal na forum, strofuj w cztery oczy
    Kiedy widzisz że ktoś jest wybitny, że szybko realizuje stawiane mu cele – chwal go publicznie, w jego obecności, nawet gdyby miało to być krępujące dla tej osoby. Kiedy ktoś popełnia błąd, strofuj go w zaciszu gabinetu, dopiero gdy poznasz prawdziwą przyczynę jego porażki. Jeżeli chcesz kogoś zwolnić – przeczytaj kiedy to zrobić. Nigdy nie łącz faktów z emocjami. To odróżnia profesjonalistów od reszty.

Przykład

Na koniec przykład z Nowego Sącza – jest tutaj pewna firma działająca w branży handlu materiałami budowlanymi która zawsze publikuje te same ogłoszenia o pracę, na te same stanowiska. Dla logicznie myślącego człowieka – albo firma tak bardzo rozwija swój transport i magazyny że co miesiąc potrzebuje nowych kierowców i magazynierów – albo rotacja jest tam tak wielka że nikt nie chce pozostać tam na dłużej. Efekty: niepotrzebne koszty (ktoś tych ludzi musi wyszkolić i wyposażyć), zła opinia wśród pracowników (brak chętnych na wakaty), zła opinia na rynku konsumentów (w końcu pracownicy którzy odeszli opowiedzieli o firmie swoim znajomym). Oraz pozwy w Sądzie Pracy i kontrole z PIP.

wykorzystajto.pl – nie ważne czy masz 2 pracowników czy 20. Nawet dzisiaj, w czasie sporego bezrobocia – dobry fachowiec jest na wagę złota. Możesz go szybko stracić jeżeli będziesz traktować pracowników jak roboty a nie jak ludzi. Pracownicy mają wiedzę, doświadczenie i umiejętności, które są Ci potrzebne. Stwórz im dobre warunki, a będziesz miał najlepszych pracowników pod słońcem!

Ebook "Jak zacząć rozmowę cold-call?"

Zapisz się na mój BEZPŁATNY kurs "Techniki Sprzedaży" i odbierz EBOOKA o sprzedaży telefonicznej!

Ebook "Jak zacząć rozmowę cold-call?"

Zapisz się na mój BEZPŁATNY kurs "Techniki Sprzedaży" i odbierz EBOOKA o sprzedaży telefonicznej!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to top