Rekrutacja: Jak wybrać i zatrudnić pracowników? I kiedy ich zwolnić?

KiedyKogo zatrudnić i kiedy zwolnić? byłem prezesem w pewnej spółce z o.o. bardzo dobitnie dotarło do mnie że nie ma znaczenia czy muszę zatrudnić jedną czy dwadzieścia osób – rekrutacja i wybór właściwych osób to jest zawsze ogromne wyzwanie. Myśle że jedno z największych przed jakim staje każdy kto kieruje jakimś biznesem.

Bo skąd masz wiedzieć czy kandydaci których CV masz właśnie przed sobą sa warci zatrudnienia? Skąd masz wiedzieć czy ich praca przyniesie ci zyski w postaci przychodów ze sprzedaży albo oszczędności kosztów w wyniku ich wyjątkowej efektywności?

Oto sekret umożliwiający rekrutację właściwych ludzi. Składa się on z pięciu czynników:

  • Pasja
    Dla mnie osobiście pasja jest najważniejszym czynnikiem bo rodzi zaangażowanie. Coś czego nie kupisz za żadne pieniądze. Jeżeli uchwycisz pasję u kandydata, obejrzysz ją, zobaczysz z czego wypływa, jak jest umocowana – i to Cię przekona – zatrudniaj natychmiast.
  • Doświadczenie
    Doświadczenie z przeszłości jest prawie gwarantem tego co będzie działo się z człowiekiem w przyszłości. Sprawdź CV pod kątem referencji i nie wahaj się zadzwonić do firm i osób z pytaniem o opinię na temat tej osoby. W Polsce to wcale nie jest dziwne tak jak było jeszcze 10 lat temu.
  • Wykształcenie
    Wykształcenie nie ma dla mnie większego znaczenia w rozumieniu tytułów które osoba zdobyła. Liczy się bardziej wiedza którą posiada – jej źródło mnie nie obchodzi. To może być teoretyczna znajomość jakichś procesów, obsługi MS Worda albo baza klientów w laptopie – ważne jest że dla potrzeb danego stanowiska ta osoba już ma pewien niezbędnik który już zna i nie musi się go uczyć.
  • Ukierunkowanie
    Kandydat powinien być „samonaprowadzony” na cel zbieżny z celem stanowiska o jakie pretenduje. Jeżeli widze że kształci się dalej w kierunku doradztwa podatkowego kiedy akurat szukam księgowego to wiem że będzie lepszym kandydatem niż ten który od 10 lat pracuje w zawodzie ale nie robi nic żeby powiększyć swoje kompetencje w tej branży.
  • Dopasowanie
    Osoba musi pasować do firmy, jej kultury i organizacji po to żeby harmonijnie mogła w niej funkcjonować. To może być dopasowanie emocjonalne, intelektualne ale również podobny wiek czy miejsce zamieszkania. Chodzi o to żeby Twój zespół był zgrany więc nie możesz sobie pozwolić na zatrudnienie „czarnej owcy” która będzie się alienować od wszystkich i wszystkiego.

Kolejność wynika z moich osobistych doświadczeń w zarządzaniu ludźmi dlatego wygląda tak a nie inaczej. Czasem najlepszy kandydat nie ma 20 lat doświadczenia. Czasem nie ma tytułu magistra czy licencjata. Ale skup Swoje pytania na tych pięciu polach a uda Ci się wybrać najlepszego pracownika.

Jeżeli masz poważne problemy ze Swoim pracownikiem oto cztery wskazówki, które powiedzą Ci czy to już czas żeby go zwolnić:

  • Jeżeli Ty (lub ktoś inny) musi notorycznie robić (albo poprawiać) jego pracę
  • Jeżeli regularnie nie osiąga wyznaczonych celów i nie trzyma terminów
  • Jeżeli nie wziął sobie do serca Twoich wskazówek i nie wprowadził ich w życie
  • Jeżeli negatywnie oddziaływuje na innych pracowników

W małym biznesie – mikroprzedsiębiorstwach – właściciele nie mają luksusu utrzymywania nieefektywnych albo przeciętnych pracowników (a w dużych korporacjach takim pracownikom zdecydowanie łatwiej się jest ukryć, poza tym zawsze można być czyimś protegowanym).

W małej firmie musisz zatrudniać najlepszych. Działasz dla zysku a nie charytatywnie. Nie czuj się więc winny jeżeli kogoś zwalniasz bo jest bezproduktywny i nieprzydatny. Zasady które przeczytałeś wyżej umożliwiają spojrzenie na fakty a nie emocje. Jedno czego musisz unikać – to zwalniania w oparciu o emocje. Zwalniając w oparciu o emocje nigdy nie zbudujesz lojalnej i oddanej grupy pracowników.

Zatrudnić rodzinę?

Doświadczenie nauczyło mnie że nepotyzm i znajomości mają jedną zaletę. Masz szybki dostęp do pracowitego, efektywnego i godnego polecenia pracownika który akurat jest Twoim znajomym, bratem, kuzynką, wujkiem itd. Musisz jednak pamiętać że to klienci zatrudniaja Ciebie i Twoich pracowników więc osoba ta musi spełnić kryteria powyżej.

W innym wypadku, jeżeli to będzie klasyczny nepotyzm w czystej postaci – to nikomu nie wyświadczysz przysługi zatrudniając osobę bez kwalifikacji. Ani tej osobie, ani klientom, ani reszcie zespołu ani sobie. W dłuższym okresie czasu zaszkodzisz wszystkim.
Zatrudniaj mądrze, zwalniaj szybko. Wykorzystaj to!

Ebook "Jak zacząć rozmowę cold-call?"

Zapisz się na mój BEZPŁATNY kurs "Techniki Sprzedaży" i odbierz EBOOKA o sprzedaży telefonicznej!

Ebook "Jak zacząć rozmowę cold-call?"

Zapisz się na mój BEZPŁATNY kurs "Techniki Sprzedaży" i odbierz EBOOKA o sprzedaży telefonicznej!

Opublikowałem to w kategorii Własny biznes

Rafał Mróz

Krok po kroku pokazuję sprzedawcom jak co miesiąc zwiększyć ilość zamówień i klientów. Pomagam firmom łatwiej uzyskiwać lepsze efekty modyfikując ich strategie marketingowe. Szkolę handlowców, którzy nie chcą już więcej słyszeć w słuchawce: "Dziękuję, nie jestem zainteresowany". Jeśli potrzebujesz rozwiązania dla Siebie - zadzwoń do mnie: 608 37 38 39. Sprawdź szkolenia sprzedażowe które prowadzę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to top