Poznaj 5 wskazówek jak pisać skuteczne oferty i reklamy!

Jak pisać skuteczne oferty i reklamy?Nawet jeżeli zleciłeś wykonanie swojej ulotki reklamowej, oferty, katalogu produktów albo strony internetowej firmie reklamowej czy agencji interaktywnej albo webmasterowi “na fuchę”, prędzej czy później musisz zetknąć się z koniecznością napisania oferty albo reklamy Swojego biznesu lub produktów. Nie możesz tego unikać bo tak na prawdę nikt prócz Ciebie nie zna tak dobrze produktów ani potrzeb które zaspokajają. Jeżeli uważasz, że profesjonaliści z branży reklamy i marketingu zrobią to lepiej to prawdopodobnie masz rację, tyle że sam możesz na prawdę wiele zdziałać pod warunkiem że zastosujesz poniższe wskazówki.

Jak napisać skuteczne oferty i reklamy?

 Używaj prostych słów i zwrotów.

  1. Kiedy ludzie siadają przed komputerem (ale i przed kartką papieru) mają tendencje do specyficznego “wyolbrzymiania”. Zależy im na profesjonalnym brzmieniu, chcą wyglądać jak ekspert który pisze poprawnie i używa branżowego żargonu. W wyniku tego powstają zdania wielokrotnie złożone które są niespójne i trudno zwykłemu czytelnikowi doszukać się w nich logiki bo zawierają wiele skomplikowanych zwrotów. Każde zdanie które napiszesz spróbuj przeanalizować, czy aby nie da się go skrócić. Oto przykład:
    • Długie zdanie: W przypadku, gdy zamierzasz osiągnąć maksymalne rezultaty w Swoim programie ćwiczeń i znacznie stracić na wadze powinieneś bardzo uważnie prześledzić bilans energetyczny swojej tygodniowej diety.
    • Krótkie zdanie: Jeśli chcesz schudnąć, sprawdź co codziennie jadasz.
  2. Mniej znaczy więcej
    Gdy Twoja treść mieści się w obszernym akapicie podziel ją na trzy- cztero zdaniowe fragmenty po to aby była łatwiejsza w czytaniu. Pamiętaj że masz tylko 10 sekund niepodzielnej uwagi czytelnika. Skup się tylko na najważniejszych kwestiach, nie masz czasu na to żeby rozprawiać o detalach. To możesz zrobić później. Na przykład:

    • gdy opisujesz produkt i potrzeby które zapokaja, zamiast użyć zdań użyj listy
    • kiedy piszesz o celach które dzięki Twojemu produktowi osiągnął Twój klient, wymień je w punktach
  3. Opowiadaj historie
    Czytanie dużych porcji tekstu może być nudne i rozpraszające. Te 10-sekundowe kawałki uwagi które masz do dyspozycji są u niektórych osób wyczerpywane już po kilku pierwszych zdaniach. Jeżeli opowiesz dobrą historię to jest większa szansa że klient przeczyta Twoją ofertę do końca.
  4. Używaj list i pogrubień w tekście
    I znowu powtórzę, większość ludzi nie chce czytać i nie czyta obszernych tekstów. Ludzie je tylko “skanują” wzrokiem i zatrzymują się tam gdzie jest coś charakterystycznego – np. listy które pokazują coś w jakiejś kolejności albo pogrubienia. Najlepiej jeżeli pogrubiasz słowa które działają na wzrok, słuch albo uczucia. Pogrubień nie może być za wiele bo tracą na znaczeniu. Jedno w akapicie jest wystarczające.
  5. Dywersyfkuj Swój przekaz
    Pisanie jest najprostszą i najszybszą formą przedstawienia Swojej oferty klientowi. Ale wcale nie jest to metoda najbardziej skuteczna. Jeżeli wiadomość jest dla Ciebie szczególnie ważna, użyj innych mediów – np. video, mp3, obrazy czy prezentacje na slajdach. Im więcej zmysłów zaangażujesz tym lepiej bo przekaz silniej się ukorzeni w świadomości (i podświadomości!) klienta. Jeżeli tylko piszesz do Swoich klientów to sporą część z nich bezpowrotnie tracisz.

Ostatnia wskazówka – ale chyba najcenniejsza – przeczytaj swój tekst na głos, komuś kto będzie mógł go ocenić jak klient. Dzięki temu będziesz mógł ocenić jej skutecznośc. Np. jeżeli wiadomość go nudzi albo jej treść jest “przewidywalna” to znaczy że musisz ją zmienić żeby miała większy wpływ na czytelnika. Ćwicząc i doskonaląc Swój warsztat będziesz pisać krótko, intrygująco i ciekawie wiadomości które przyciągną uwagę Twoich klientów i zwiększą Twoją sprzedaż! Wykorzystaj.to!pl

2 komentarzy do tekstu “Poznaj 5 wskazówek jak pisać skuteczne oferty i reklamy!

  1. Odpowiedz
    Przemek - 27-12-2012

    Jak Pan ocenia pomysł rozsyłania katalogów ze swoimi produktami do sklepów detalicznych przez producenta odzieży. Czy taka praktyka ma w dzisiejszych czasach jeszcze sens? Czy w ślad za wysyłką powinien nastąpić telefon do firmy, która otrzymała katalog?

    Wyliczyłem, że rozesłanie 500 kolorowych katalogów na papierze kredowym + kontakt telefoniczny kosztować mnie będzie 1000 złotych. Czy Pana zdaniem to dobrze zainwestowane pieniądze?

    1. Odpowiedz
      Rafał Mróz - 27-12-2012

      Panie Przemku,
      z mojego doświadczenia oraz z doświadczenia moich klientów wynika, że tego typu działania działały dobrze kilkanaście lat temu, kiedy rynek nie był nasycony. Dzisiaj działają tylko w jednym przypadku, kiedy marża na produkcie (kwotowo) jest wysoka a produkt nie wymaga edukacji. Trudno mi sobie w tym momencie wyobrazić taki produkt, ponieważ liczba takich “monopolowych” produktów w zasadzie wynosi 0. Czasem to działa na niektórych usługach (gdzie marże są wysokie kwotowo).
      Tylko w takim wypadku nawet promil konwersji finansuje całą akcję promocyjną i sprawa jest relatywnie prosta.
      Niestety, jak sam Pan może podejrzewać, dzisiaj to juz w zasadzie nierealne. Oczywiście można wysłać materiały, jednak wskaźnik odpowiedzi (jakichkolwiek, nie mówię o zamówieniach tylko o jakiejkolwiek zwrotnej reakcji, nawet negatywnej) będzie bardzo niski (mogę szacować, że poniżej 0,5% choć zależy to także od atrakcyjności oferty oraz konkurencji).

      Proponowałbym Panu zrobić to w odwrotnej kolejności – najpierw wykonać telefony techniką cold-call z dotarciem do decydenta (właściciela?) – opublikowałem już przydatne fragmenty szkolenia na ten temat tutaj, następnie wysyłke katalogu tylko do zainteresowanych oraz ponowne ich obdzwonienie i sprawdzenie reakcji na katalog. Ważne jest, aby konynuował Pan te telefony ponieważ jak Pan zapewne wie, klienci nie kupują akurat wtedy, kiedy ma Pan coś do sprzedania, tylko wówczas, kiedy czegoś im potrzeba.

      Sądzę, że ten sposób będzie o tyle skuteczniejszy, nie tyle pod kątem wskaźnika konwersji (to jest bezdyskusyjne) ale przede wszystkim zgromadzi Pan wiedzę od właścicieli sklepów, której nigdy by Pan nie pozyskał przy samej wysyłce katalogów. Dzięki takim rozmowom może Pan ulepszyć ofertę i prawdziwie “uszyć” ją pod klienta (np. zwiększenie rozmiarówki, zmiana progów rabatowych, form płatności, terminów dostaw itp).

      Ma Pan dużą próbę (500szt) więc może Pan poświęcić testowo po 100 kontaktów na każdy ze sposobów – masową wysyłkę oraz wysyłkę po uprzednim telefonie tylko do zainteresowanych. Wówczas oceni Pan po efektach, który sposób był skuteczniejszy.

      Bardzo istotne jest, aby prowadzić rozmowę w określony sposób, o czym piszę w podlinowanych wyżej tekstach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Scroll to top