Agencja marketingowa HubSpot przedstawiła raport, z którego wynika, że pozyskiwanie zapytań ofertowych za pomocą inbound marketingu jest nie tylko dużo tańsze ale i dwukrotnie zwiększa średnią ilość pozyskanych zapytań ofertowych w firmach z sektora MSP (małych i średnich przedsiębiorstw). Jak to zrobić? Jak dotrzeć do klientów taniej i szybciej?
Co to jest inbound marketing?
Zacznę odwrotnie – pokażę Ci jego przeciwieństwo. To znaczy: outbound marketing – czyli tradycyjne formy reklamy stosowane przez firmy do komunikowania z klienatmi. Reklamy w radio, telewizji, prasie, na ulotkach gdzie „wypycha” się informację, w dużej mierze licząc na budowę wizerunku, świadomości marki u potencjalnego klienta. Wypycha się reklamę – więc jest to „outbound”.
Z kolei inbound marketing to nowoczesne narzędzie, które zawdzięczamy Internetowi. „Wciąga” klienta, który otrzymuje od firmy atrakcyjną i wartościową treść – a niejako „przy okazji” reklamę firmy. Jest jej wierniejszy, sam, z własnej woli się nią interesuje więc chętniej przyjmuje jej komunikaty. A jak do niej trafia? Internauta poszukuje informacji, które go interesują i w ten sposób odnajduje nadawcę komunikatów. A więc zasysanie, wciąganie potencjalnych klientów – czyli „inbound”. Na ten rodzaj marketingu składają się optymalizacja i pozycjonowanie w wyszukiwarkach, blogi oraz media (portale) społecznościowe.
Szybciej, taniej, więcej
Z raportu można się dowiedzieć, że koszt pozyskania klienta czy zapytania ofertowego za pomocą inbound markegtingu jest prawie trzykrotnie mniejszy niż w przypadku tradycyjnych narzędzi marketingowych i reklamowych. Ale nie tylko.
Badania były prowadzone w USA, więc wykorzystano w nich popularne tam media takie jak portal Facebook czy Twitter. W Polsce Facebook jest już coraz bardziej popularny (na świecie to 450 milionów użytkowników) ale przecież mamy Naszą Klasę (25 milionów wg Wikipedii) a zamiast Twittera – Blipa i Śledzika.
Z raportu wynika, że we wszystkich firmach zajmujących się handlem detalicznym – nawet tych, które zatrudniają do 10 osób (ale i tych które mają ich 50 i więcej) ilość zapytań ofertowych pozyskanych za pomocą Twittera (czyli amerykańskiego mikrobloga – w Polsce używa się głównie Śledzika i Blipa) jest dwukrotnie wyższa w porównaniu do średniej uzyskiwanej przez firmy, które z Twittera nie korzystają. Co równie ważne – firmy, które były obserwowane na Twitterze przez 100-500 osób wygenerowały 146% więcej zapytań ofertowych niż te, które obserwowało 21-100 osób.
50% więcej z Twojego bloga
Prowadzenie firmowego bloga również zwiększa skuteczność marketingu o połowę. Co istotne, w odróżnieniu od Twittera, efekt dotyczył zarówno obsługi klientów biznesowych jak i detalicznych. Firmy, które blogują uzyskiwały średnio po 15 zapytań od klientów detalicznych i firm – a te które nie prowadzą bloga – 9 od firm i 8 od klientów detalicznych. To więcej o ponad 50%. W przypadku blogów, uzyskanie odpowiedniego efektu jest możliwe po opublikowaniu 24-51 postów, wymaga więc pewnego wysiłku. Warto jednak zainwestować swój czas w bloga, ponieważ treści te mogą być pokazywane w wynikach wyszukiwania Google, a to ważne. HubSpot wykazał bowiem, że więcej zaindeksowanych stron w Google oznacza więcej zapytań ofertowych – więcej potencjalnych klientów. Każde 50-100 zaindeksowanych stron może oznaczać dwucyfrowy wzrost ilości zapytań.
Co zrobić żeby mieć więcej potencjalnych klientów?
- załóż bloga firmowego,
na którym rozwiążesz typowe problemy Twoich klientów (np. z obsługą produktów, sposobem konserwacji, pokażesz jak wykonywać czynności), - zadbaj o dobrą widoczność Twojej strony i bloga w Google,
- używaj mikroblogów,
Blipa i Śledzika, również Twittera, on też zyskuje popularność w Polsce, - korzystaj z portali społecznościowych,
załóż fikcyjne konto dla Twojej firmy w Naszej Klasie i innych portalach społecznościowych. Umieść ich gadżety na stronie, żeby zainteresowani internauci mogli dodawać Cię do znajomych – i informuj ich w każdym z tych miejsc o tym, co wartościowego masz dla nich.
Możesz zdobywać potencjalnych klientów i zapytania ofertowe od nich znacznie taniej i szybciej niż stosując kosztowne billboardy, plakaty czy ogłoszenia w gazetach. Dotrzesz wprost do zainteresowanych, którzy chętnie wysłuchają co masz im do powiedzenia. Nie będziesz musiał walczyć o ich uwagę bo czekają na to co chcesz im przekazać. wykorzystajto.pl i buduj bazę klientów szybciej i taniej niż kiedykolwiek wcześniej za pomocą inbound marketingu!