Sprzedaż online voucherów może być sensownym rozwiązaniem dla gabinetu kosmetycznego aby przetrwać czas zamknięcia biznesu i ruszyć z kopyta gdy zostanie na nowo otwarty. Kryzys wywołany pandemią koronawirusa sprawił, że biznes w tej branży zamarł. Mam na myśli nie tylko salony kosmetyczne, gabinety kosmetologiczne czy kliniki medycyny estetycznej ale także fryzjerów, fitness, SPA i studio tatuażu czy gabinety podologiczne i trychologiczne.
Gabinet kosmetyczny to jeden z tych biznesów, których nie można prowadzić zdalnie. Dlatego jeśli nie można go otworzyć aby przychodziły klientki – zarabianie pieniędzy jest praktycznie niemożliwe. W efekcie właściciel biznesu beauty nie wydaje pieniędzy na reklamę, bo skoro salon jest zamknięty to po co go reklamować? Zacznie to robić gdy wszystko wróci do normalności. Tyle, że wtedy:
- konkurenci także będą się intensywnie reklamować (więc ceny zabiegów mogą być niższe niż obecnie) oraz
- klientki mogą nie mieć pieniędzy aby wydać je na zabiegi (np. mogą stracić pracę albo przenieść pieniądze na ważniejsze wydatki) oraz
- na początku, zanim gabinet będzie standardowo obłożony – grafik będzie świecił pustkami
Zamiast tego scenariusza proponuję Ci coś innego. Coś, co sprawi, że:
- jesteś krok przed konkurencją, która teraz myśli o kryzysie
- ściągasz klientki, które mają pieniądze zarobione „przed kryzysem” i chętnie przeznaczą je na zabiegi
- gdy wszystko wróci do normalności Twój grafik będzie w 80% wypełniony
To co proponuję, to jednorazowa praca, którą wykonasz tylko raz (teraz) i sprawi, że dzięki sprzedaży online voucherów na zabiegi Twój biznes beauty łatwiej przejdzie przez kryzys.
Ten tekst powstał na skutek kilkunastu telefonów i maili jakie otrzymałem od osób, które kupiły mój kurs online obsługi klienta w salonie kosmetycznym. Może go wdrożyć 90% firm z branży beauty w tym:
- salon kosmetyczny
- gabinet kosmetologiczny
- gabinet podologiczny
- gabinet trychologiczny
- klinika medycyny estetycznej
- fryzjer
- SPA
- studio tatuażu
- gabinet rehabilitacji i masażysta
- fitness i siłownia
W tym artykule będę używał zamiennie zwrotów voucher, bon upominkowy i bon zakupowy: wszystkie znaczą to samo – jest to uprawnienie nabywane przez klientkę do wykonania dowolnych zabiegów zakupione wcześniej.
Sprzedaż online voucherów krok po kroku
Co będzie Ci potrzebne:
- własna strona internetowa
czyli taka, którą możesz kontrolować – tzn. umieszczać na niej wpisy (posty) albo w jakikolwiek sposób modyfikować jej zawartość. Większość gabinetów ma strony oparte o WordPress
Co zrobimy wspólnie:
- voucher na zabiegi do sprzedaży online
za chwilę go zrobisz krok po kroku, razem z planem biznesowym, ograniczeniami i wersją PDF - ustawimy konto u operatora płatności tpay.com
dzięki niemu możesz przyjmować płatności online i w prosty sposób sprzedawać online vouchery na zabiegi
W efekcie stworzysz automat do zarabiania w biznesie beauty, gdy salon czy gabinet jest zamknięty. Krok pierwszy:
Voucher na zabiegi do sprzedaży online
Żeby klientki kupiły voucher online do wykorzystania w przyszłości, gdy salon ponownie będzie otwarty musisz dać im okazję. Najłatwiejszym sposobem będzie upust w zamian za wydanie większej kwoty na usługi. To ważne – usługi będą miały wyższą marżę niż zakup kosmetyków dlatego powinien dotyczyć tylko zakupu zabiegów i usług. W tym przykładzie zrobię jeden bon upominkowy, ale możesz zrobić 3 tak jak pokazałem to w artykule o tym jak sprzedawać pakiety.
W moim voucherze oferuję zabiegi o wartości 639 zł za 499 zł. Oznacza to obniżkę o 140 zł – czyli daję w ten sposób 22% rabatu. Jeśli nie wiesz ile powinien wynosić upust, pamiętaj o zasadach udzielania rabatu klientkom. W praktyce i tak poziom rabatu będzie zależeć od Twojej aktualnej sytuacji finansowej i kosztów stałych (możesz je wyliczyć w moim biznesplanie). Nie muszę tłumaczyć, że im większa okazja tym większe zainteresowanie i ilość zakupów.
Ok, mam więc już cenę vouchera i jego wartość (wartość na którą może być wykorzystany).
Klientka musi od Ciebie dostać coś, co potwierdzi zakup. Chodzi o psychologiczne poczucie, że za wydane pieniądze coś otrzymała. Użyjemy do tego jednego z szablonów voucherów dostępnych na stronie MS Office. Ja wybrałem ten (pobierz wersję Word), dostosowałem i przetłumaczyłem go.
Uruchomienie sprzedaży online voucherów na stronie gabinetu
Własna strona internetowa jest niezbędna. Ma ją prawie każdy salon kosmetyczny i gabinet kosmetologiczny. Większość stron gabinetów kosmetologicznych i salonów kosmetycznych bazuje na WordPress i to jest dobra wiadomość. Możesz tam samodzielnie dokładać nowe podstrony. Ale nawet jeśli masz stronę na Wix albo Blogger.com to też będzie ok. Chodzi tylko o możliwość tworzenia nowych podstron – a będziemy potrzebowali zrobić je co najmniej 3.
„Dziękuję za zakup vouchera” oraz „Transakcja się nie powiodła”
Po zalogowaniu się na WordPress wejdź w zakładkę „Strony” a potem „Dodaj nową” aby stworzyć nową podstronę.
Pierwszą podstroną będzie ta z podziękowaniem, gdy ktoś kupi bon zakupowy. W tytule napisz „Dziękuję za zakup!” a w opisie „Dziękuję za zakup. W ciągu 24 godzin skontaktuję się z Tobą (mailem), aby przesłać voucher.” Kliknij „Opublikuj”. Potem skopiuj link, który zaznaczyłem, bo on przyda się w ustawieniu płatności:
Analogicznie zrób drugą stronę – z komunikatem gdyby transakcja się nie udała:
Obie strony opublikuj i zapisz gdzieś (np. w Notatniku) linki do nich. Aby wprowadzić sprzedaż online voucherów na swoją stronę te dwie podstrony będą niezbędne.
Przyjmowanie płatności online w gabinecie kosmetycznym
Kliknij i załóż konto na tpay.com – rejestracja jest prosta: wypełniasz formularz, dokonujesz płatności aktywacyjnej (10 zł).
Odbierz maila – otrzymasz tam link do logowania. Dostęp do systemu masz w wersji testowej. Aby był w wersji pełnej musisz zweryfikować konto to znaczy podać pełne dane formy i zrobić aktywację (przelać 10 zł z konta bankowego, na które będą trafiać pieniądze za sprzedaż voucherów).
Pamiętaj, że konto bankowe, z którego robisz przelew aktywacyjny musi odpowiadać danym, które podasz w tym formularzu rejestracji. Na to konto bankowe będziesz dokonywać przelewów środków zgromadzonych w tpay.com ze sprzedaży online voucherów.
Aktywacja konta w typa.com jest szybka. Gdy konto będzie już aktywne, zaloguj się na nie i zrobimy link do płatności za bon prezentowy.
Krok trzeci:
Link do płatności online za voucher na zabiegi
Po zalogowaniu w tpay.com kliknij w menu „Link do płatności”:
a następnie uzupełnij pola wg tego, co pokazuje poniższy zrzut ekranowy:
Konieczne do wypełnienia pola zaznaczone są przeze mnie na czerwono. Kwota – oczywista sprawa – tyle zapłaci klientka. Opis ułatwi Ci orientowanie się w tym, kto co kupił gdy wygenerujesz zestawienie wpłat (o tym poniżej). Adres email który wpiszesz będzie odbierał potwierdzenia za każdym razem, gdy ktoś kupi voucher.
Pola zaznaczone niebieskim prostokątem pojawią się, gdy klikniesz w przycisk „Więcej” – tam wklej w odpowiednich miejscach linki do stron stworzonych krok wcześniej: strony „dziękuję za zakup” oraz „transakcja się nie powiodła”. Po kliknięciu przycisku „Utwóz” otrzymasz link do płatności. Skopiuj link typu „hash” i zapisz go w Notatniku:
Zrób test: gdy wkleisz ten wygenerowany link do przeglądarki (albo kliknij w niego: https://secure.tpay.com/?h=641985a3b0ae032ed5dd15279dd26f0a81667cd1) zobaczysz stronę płatności. Jesteś już o krok aby uruchomić sprzedaż online voucherów!
Ten ostatni krok to umieszczenie tego linka na stronie sprzedażowej vouchera albo wprost w cenniku jeśli masz go u siebie na stronie.
Umożliwienie sprzedaży online vourchera na stronie Twojego salonu
Bon prezentowy na zabiegi możesz wystawić do sprzedaży online na stronie głównej, w cenniku albo na osobnej stronie. Proponuję Ci wszystkie trzy miejsca, bo jest większa szansa na to, aby klientka go kupiła.
Ja podam Ci w przykładzie sposób na dodanie go jako osobną stronę. Jest o tyle skuteczniejszy, że możesz na całej stronie przekonać klientkę że zakup online vouchera to świetna okazja. No i potem łatwiej wysłać tego linka np. na Facebooka albo w mailu. Masz też pewność, że osoba która w niego kliknie na pewno zobaczy voucher, a nie będzie zajmować się czytaniem całego cennika.
Analogicznie jak w przypadku stron „Dziękuję” i „Transakcja nie powiodła się” – zaloguj się ponownie do swojego WordPressa na którym masz postawioną stronę (do panelu administracyjnego) i zrób następną stronę, tym razem z ofertą sprzedaży online vouchera.
Po zalogowaniu się na swoją stronę wybierz w lewym menu „Strony” > „Dodaj nową” a następnie opisz i sformatuj ofertę.
Największą czcionką pokaż wartość vouchera (czyli wartość zabiegów, jakie otrzyma klientka) a zwykłej wielkości czcionką napisz cenę jaką zapłaci klientka. Nie odwrotnie – to celowy proces, który ma skupić uwagę na wartości i cenie w odpowiedniej kolejności.
Poniżej napisz KUP TERAZ, następnie (1) zaznacz ten tekst i (2) kliknij ikonkę łańcucha w edytorze a potem (3) wklej linka do płatności z tpay.com (punkt wyżej).
Analogicznie możesz dodać link do płatności na stronie cennika (tuż przy tym bonie upominkowym) albo każdej innej (np. głównej, stronie z promocjami).
Na stronie sprzedażowej vouchera należy wskazać zasady związane z jego użyciem, aby klientka znała je zanim go kupi. Możesz je też umieścić dodatkowo na voucherze jeśli masz własny wzór. Oto przykładowe zasady sprzedaży voucherów, wybierz wszystkie albo niektóre:
Voucher ważny w czasie który jest w nim wskazany, po tym terminie wskazana w nim wartość przepada nawet, jeśli kwota nie została wykorzystana w całości.
Voucher można wykorzystać na zakup usług i zabiegów. Nie podlega zwrotowi ani wymianie na gotówkę.
Można dopłacić do vouchera kwotę gdy wartość zabiegów przekracza jego wartość.
Można go wykorzystać podczas jednej lub kilku wizyt w zależności od wykupionych zabiegów. Przed skorzystaniem z zabiegu należy podać jego numer.
Gabinet może odmówić realizacji vouchera w szczególności, gdy upłynął termin jego ważności, nr vouchera jest nieczytelny, jego wartość została wykorzystana albo nie dokonano rezerwacji zabiegu.
Klientów, którzy korzystają z voucherów obowiązują zasady rezerwacji zabiegów. W przypadku nie odwołania zabiegu na XX godzin wcześniej wartość zabiegu jest odliczana z vouchera i przepada.
I to wszystko. Żeby przetestować jak to działa, otwórz stronę sprzedażową bonu prezentowego – w naszym przypadku to jest strona /voucher-premium i kliknij w linka KUP TERAZ. Wylądujesz na stronie płatności, gdzie będzie widać cenę oraz nazwę (Voucher PREMIUM) i nazwę Twojej firmy. Pozostaje tylko kupić.
Teraz zostało Ci jeszcze przyciągnąć na stronę vouchera klientki i potencjalne klientki np. publikując ją na Facebooku czy Instagramie albo wysyłając link do niej w mailach (z zaproszeniem do skorzystania albo w stopce każdego maila). Na to działanie opłaci Ci się zainwestować w kampanię reklamową w Google Ads i Facebook oraz Instagram.
Przyjmowanie płatności online za vouchery i zarządzanie
Działa to tak: klientka wchodzi na stronę i kupuje voucher online klikając na wygenerowany link płatności (KUP TERAZ z naszego przykładu). Jeśli transakcja się nie powiedzie (np. klientka się wycofa albo nie ma pieniędzy na karcie lub na koncie) – zostanie przekierowana na stronę „Transakcja się nie powiodła”. Jeśli się powiedzie zobaczy stronę „Dziękuję za zakup” oraz otrzyma maila z potwierdzeniem transakcji.
Sekundę po odnotowaniu wpłaty od klientki otrzymasz maila z potwierdzeniem otrzymania wpłaty na Twoje konto w Tpay.com. Mail będzie wysłany na adres podany podczas budowania linka do płatności – do Ciebie lub osoby która będzie generować vouchery w zależności co tam wpiszesz. Email potwierdzający wpłatę wygląda tak:
Otwierasz mój (albo swój) voucher w Wordzie – i w miejsce „nr transakcji z TPAY” wpisz nr transackcji (TR-XX-XXX) z powyższego maila z potwierdzeniem. Zapisz go jako PDF i wyślij na adres wpłacającego z podziękowaniem za zakup:
Dziękuję za zaufanie i zakup online. W załączniku przesyłam voucher, który jest ważny na okaziciela do końca roku. Można go wykorzystać na dowolne zabiegi z naszej oferty.
Do zobaczenia w salonie
Ala Makota
Gdy otworzysz salon przygotuj sobie listę wpłacających z numerami transakcji. Możesz ją wygenerować w systemie tpay:
Ten raport trzymaj w salonie. Gdy klientka pojawi się z voucherem (może być wersja PDF w komórce albo wydrukowany) sprawdź nr transakcji (TR-XX-XXX) z listy z tym, który jest wydrukowany. W ten sposób zabezpieczysz się przed ewentualnymi nadużyciami. Realizację bonu upominkowego odbieraj podpisem klientki, która z niego skorzystała aby mieć pewność, że nie będzie wykorzystany powtórnie.
Jeśli okaże się, że już nie chcesz sprzedawać online bonów upominkowych możesz usunąć to co wspólnie zrobiliśmy. Za konto w tpay.com nie płacisz abonamentu więc nic Cię nie kosztuje. Albo po prostu możesz sprzedawać online vouchery w pełnych cenach (bez rabatów).
Jak wypłacić pieniądze ze sprzedaży online voucherów?
Po aktywacji konta w menu „Księgowość” pojawi się opcja „Wypłaty” gdzie zobaczysz zgromadzoną kwotę oraz możesz podać ile z tej kwoty (albo całą) chcesz wypłacić. Pieniądze ze sprzedaży online voucherów znajdują się na Twoim koncie w tpay.com. Z każdej sprzedaży potrącana jest prowizja (około 1,6% + 39 groszy) i otrzymujesz na to fakturę VAT. Kwotę, która jest tam zgromadzona możesz w dowolnym momencie wypłacić na konto bankowe z którego był przelew aktywacyjny. 4 przelewy w miesiącu są bezpłatne.
[mailerlite_form form_id=5]
Branża beauty w obliczu kryzysu
Mój znajomy mówi że „kryzys jest zawsze”. Faktycznie, w każdej sekundzie na całym świecie jest gdzieś kryzys – branżowy, geograficzny, ekonomiczny, polityczny – i każdy z nich wpływa na biznes. Na przełomie 2019/2020 roku awaria kas fiskalnych sprawiła, że wiele firm musiało odprawić klientów z kwitkiem. Pandemia jest takim rodzajem kryzysu który zatacza największe koła. Na pewno masz 2 drogi do wyboru w tej sytuacji: panikować albo działać. Na jedno i na drugie zawsze jest czas. Zdecyduj o kolejności.