Rozpocząłem pisanie tego artykułu, gdy byłem w trakcie cyklu szkoleń dla firm w Krakowie i Katowicach z zakresu pozyskiwania klientów – i opowiadałem między innymi o pozycjonowaniu w wynikach wyszukiwania lokalnego. Jeżeli nie za bardzo wiesz o czym mowa, najpierw przeczytaj mój wcześniejszy artykuł o wyszukiwaniu lokalnym i promocji firmy. Przeczytałeś? Świetnie – widzisz już ogromną potrzebę pozycjonowania strony Twojej firmy w wynikach wyszukiwania. Czyli mówiąc po ludzku – żeby jej wizytówka pokazywała się w Mapach Google powyżej wyników wyszukiwania, oraz w samych wynikach wyszukiwania na jak najwyższej pozycji.
Samo dodanie do lokalizatorów nie wystarczy. Strona „Kontakt”, która jest na Twojej stronie internetowej też nie zadziała, jeżeli nie jest właściwie zrobiona. A chodzi przecież o sprawienie, żeby Twoja firma była widoczna w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek jak najwyżej, gdy ktoś zapyta o produkty i usługi dodając nazwę miasta, w którym działasz. A takie pytania to aż 40% wszystkich, jakie notuje co miesiąc Google!
Trzy rodzaje biznesów
Żeby dokładnie zrozumieć temat wyszukiwania i pozycjonowania lokalnego przedstawię Ci trzy grupy biznesów moich klientów, dla których rekalizowałem kampanie promocyjne w Internecie.
Pierwsza grupa
Chciała być widoczna dla jednej lokalizacji. Zazwyczaj były to pensjonaty, hotele i zwykłe domy gościnne – agroturystyka. Chcieli być widoczni na słowa „hotel krynica” albo „noclegi piwniczna”. Oni mają swój biznes w jednym miejscu, więc chcieli tylko pozycjonowania w jednej miejscowości. Do tej grupy zaliczały się też firmy takie jak mechanik samochodowy, dentysta, prywatne szkoły, restauracje czy sklepy detaliczne – specjalistyczne (mięsne, agd, rtv, dom i ogród, dekoracje, piekarnie, alkohol).
Druga grupa
Chciała reklamować się jednocześnie w wielu miastach, bo tam mieli swoje oddziały, np. w Krakowie, Nowym Sączu, Tarnowie, Zakopanem i Gorlicach. Pozycjonowanie lokalne było relatywnie proste, ponieważ można było założyć wizytówki w lokalizatorach dla każdego oddziału (hurtowni, sklepu, biura) w tych miastach. Właściciele biznesów z tej grupy chcieli, aby każdy z ich punktów był widoczny na Mapie Google, gdy wpisze się np. „hurtownia spożywcza + nazwa miasta”. Jeżeli jednak było tam (np. w Google Maps czy Zumi) dużo takich wizytówek (jak na przykład w Krakowie), to bardzo trudno było się przebić ze swoją na szczyt listy.
Trzecia grupa
Miała jedną siedzibę i lokalizację – ale działała na terenie dużego obszaru albo całej Polski. Najczęściej miała przedstawicieli handlowych w terenie, albo sprzedawała przez infolinię (księgarnia wysyłkowa, hurtownia części samochodowych, skład opon). Wtedy pozycjonowanie w lokalizatorach jest znacznie utrudnione a czasem niemożliwe (bo nie ma fizycznego adresu oddziału firmy np. w Krakowie, a firma chciała by pozyskiwać tam klientów) i taki „fałszywy” wpis może być uznany za spam i usunięty. A jeżeli „przetrwał” to nie był wiarygodny dla klientów.
Jak reklamować firmę w wielu miastach?
Jak więc możesz reklamować Twoją firmę w wyszukiwaniu lokalnym kiedy:
- masz dużą konkurencję, która już od dawna jest widoczna dla lokalnych zapytań?
- nie masz oddziałów ale działasz w kilku, kilkunastu miastach?
- sprzedajesz w całej Polsce za pomocą przedstawicieli handlowych?
Więc jak się wtedy promować? Poza wizytówkami w lokalizatorach potrzebujesz dobrze zrobionych stron adresowych. Stron – dobrze widzisz – nie jednej strony – ale każdej z osobna strony adresowej, dla każdego miasta, regionu na którym Ci zależy.
Dobre strony adresowe
Strona adresowa – bo tak wolę ją nazywać – to jest to co najczęściej widzimy na firmowych stronach internetowych jako „Kontakt”. Na Twojej stronie internetowej musisz zamieścić strony adresowe – każdą z osobna dla poszczególnych miast i regionów, które obsługują Twoi przedstawiciele handlowi, albo gdzie znajduje się najwięcej klientów jakie chce obsłużyć Twoja firma.
Dlaczego nie zrobić tylko jednej?
Posiadanie osobnej strony adresowej dla każdej lokalizacji nie tylko podniesie pozycję Twojej firmy w wynikach wyszukiwania ale również chętniej i częściej Google (oraz Bing) będzie pokazywać Twoją wizytówkę na swoich mapach, które jak wiesz, pojawiają się powyżej wyników wyszukiwania. W ten sposób możesz upiec dwie pieczenie na jednym ogniu.
Jak zrobić dobrą stronę adresową?
Typowa strona adresowa „Kontakt” to koszmarek, który zobaczysz na 90% wszystkich firmowych stron internetowych. Jak zrobić na prawdę dobrą, ergonomiczną i jednocześnie bardzo skuteczną (pod kątem wyświetlania w Google) stronę adresową? Oto 10 moich wskazówek:
- Zamień linka i nazwę głównej strony adresowej w menu nawigacyjnym z „Kontakt” na „Adres, Dojazd i Telefon” i na niej zamieść linki do poszczególnych stron adresowych miast które obsługują przedstawiciele handlowi lub miejsc, z których chcesz pozystkać klientów. W tytule strony daj „Rodzaj usługi: nazwa firmy, miasto | słowo kluczowe 1, słowo kluczowe 2” np. „Malowanie i tapetowanie: Lux-Mal, Nowy Sącz | malarze, tapety”
- Zmień sposób nazywania plików stron (adresów URL) – to bardzo ważne, żeby URL zawierał słowa kluczowe, o które nam chodzi. Jeżeli Twoja marka i nazwa jest rozpoznawana na lokalnym rynku dla tej lokalizacji (np. Castorama, Urząd Miasta, Delikatesy Alma, Galeria Krakowska) to umieść nazwę firmy w URL. W tym przypadku nazwa pliku strony adresowej powinna mieć postać: www.stronafirmy.pl/delikatesy-supermarket-alma-krakow.html. Jeżeli Twoja marka nie jest powszechna – pomiń jej nazwę: www.stronafirmy.pl/malowanie-tapetowanie-nowy-sacz.html
- Tytuł każdej ze stron adresowych poszczególnych miast powinien wyglądać tak samo jak w punkcie 1, z tym że zmieniasz nazwę miasta, ewentualnie dajesz inne słowa kluczowe związane z branżą np. „Malowanie i tapetowanie: Lux-Mal, Kraków | malowanie mieszkania, usługi malarskie”, podobnie w URL – zmieniasz nazwę miasta.
- Na samym początku treści strony adresowej umieść w tagu <h1> pełną nazwę firmy wraz z miastem np. „Wulkanizator CarFit, Warszawa”
- Następnie umieść dane adresowe firmy. Ale nie „byle jak”. Musisz użyć specjalnego formatu danych – stworzyć wizytówkę hCard. Pomoże Ci w tym ten generator. hCard to specjalny rodzaj wizytówki, który umożliwia wyszukiwarkom łatwe odnalezienie miasta, adresu, branży czy numeru telefonu w treści strony, dzięki specjalnym tagom, w których umieszcza się te dane. Tak przedstawione dane adresowe są znacznie skuteczniejsze niż zwyczajnie napisany adres firmy, który zazwyczaj spotyka na stronach internetowych firm.
- Podaj lokalny numer telefonu. Dzisiaj możesz skorzystać z usług VoIP, które dają Ci bezpłatnie numeru telefonu z dowolnej strefy numeracyjnej np. 12 dla Krakowa czy 22 dla Warszawy – mimo, że nasz biznes jest w Nowym Sączu (kierunkowy 18). Możesz go przekierować bezpłatnie na swój zwykły numer w biurze. To już udowodnione – że lokalny numer telefonu zwiększa wiarygodność w oczach klientów. Jeżeli jednak nie masz takiego numeru – podaj komórkę do przedstawiciela handlowego albo numer ogólnopolskiej infolinii. Zawsze używaj formatu zapisu (22) 123-45-67 – kierunkowy jest bez zera i w nawiasie!
- Opisz usługi, które wykonujesz i produkty które sprzedajesz – ale krótko, hasłami – w generatorze hCard możesz użyć do tego celu tagów.
- Napisz, w jakich godzinach Twój sklep/oddział/przedstawiciel handlowy pracuje.
- Jeżeli masz w tym mieście placówkę (siedzibę, sklep, oddział) – to dołącz na stronie plan z mapą Google Maps (najlepiej tą wizytówkę, którą wcześniej dodałeś do Google Maps). To nie tylko pozwala zobaczyć klientom gdzie jesteś, ale również powiększa szansę na wyższą pozycję na mapie, która jest pokazywana w nad wynikami wyszukiwania Google. Dodatkowo, umieść jakieś proste wskazówki jak tam dojechać. Google też może to pokazać, ale nie każdy wie, gdzie kliknąć w Google, żeby to .
- Umieść adres w stopce każdej strony – w pojedyńczej linii, bez pogrubień. Użyj formatu hCard albo: „Nazwa usług – Nazwa Firmy, ulica, kod, miasto, kraj” – to łatwy sposób na ponowne dotarcie do wyszukiwarek, które działają inaczej niż Google, Bing czy Yahoo.
- Meta tag „Description” – w tym tagu, dotyczącym opisu strony adresowej, umieść dane , w ten sam sposób jak w punkcie 9 „Nazwa usług – Nazwa Firmy, ulica, kod, miasto, kraj – telefon (12) 345-67-89. To ważne, bo opis który tutaj podasz będzie się pokazywał na wynikach wyszukiwania Google – Internauci będą go widzieć najczęściej. Podobnie tytuł (<title>) strony adresowej.
- Dodatkowo, dla Internautów warto zamieścić informację o akceptowanych formach płatności, numery konta bankowego, NIP i REGON. W przypadku posiadania fizycznej lokalizacji – warto zamieścić zdjęcie wykonane z ulicy, żeby łatwiej było trafić. Jeżeli na Twojej stronie nie ma logo – tutaj powinno się znaleźć. Jeżeli Twoi przedstawiciele mają oklejone samochody – zrób jedno zdjęcie auta i zamieść je tutaj (bez numerów rejestracyjnych). Internauci mogą je później łatwiej kojarzyć, gdy zamówią wizytę przedstawiciela.
Zleciłeś tworzenie strony internetowej?
Upewnij się, że firma, która projektuje Twoją stronę internetową wie jak się to robi. Ładna grafika i animacje nie sprawią, że Twoi potencjalni klienci ją znajdą w Google. A dobrze zaprojektowana strona – nawet jeżeli bardzo minimalistyczna i surowa – będzie skuteczna. Strona adresowa jest jednym z najważniejszych elementów odpowiedzialnych za „przyciągnięcie” internautów do Twojej firmy. Nie dopuść, żeby firma projektująca strony internetowe ją zmarnowała!
Zajmujesz się tworzeniem stron internetowych?
Dbając o strony, które projektujesz, dbasz o Twoich klientów. Jeżeli strona, którą dla nich zrobisz przyniesie im wymierne korzyści – wrócą do Ciebie. Jak widzisz, sama umiejętność projektowania grafiki, kodowania w HTML czy PHP nie ma większego znaczenia, jeżeli nie wiesz nic ponad to. Przecież Internauci muszą jakoś trafić na stronę Twojego klienta, żeby zobaczyć jego ofertę. Muszą jakoś trafić na jego firmę w Internecie, żeby zadzwonić, wysłać maila czy odwiedzić jego biuro. Internet w biznesie to marketing, technologia i psychologia w jednym. Jeżeli oferujesz tylko technologię – tworzysz dla Klientów „jakoś” a nie „jakość”!
Jeżeli Twoje strony adresowe będą tworzone według tych wytycznych to zwiększysz szansę na czołowe pozycje na wyszukiwania lokalne w Twoim mieście. Wtedy zobaczysz, że tylko dzięki jednorazowej pracy, prostemu zabiegowi zmiany Twojej strony adresowej przyciągniesz mnóstwo potencjalnych klientów! A o to przecież chodzi prawda?
Witam Panie Rafale.
Bylabym wdzieczna za podzielenie sie kontaktami z web designeremi w Irlandii. Jesli takich Pan zna.
Bardzo dziekuje i czekam na odpowiedz.
Ps. Czy organizowane sa jakies szkolenia w okolic Katowic w dniach 11-28/09/13?
Pani Gosiu, niestety nie dysponuję kontaktami do webdesignerów z Irlandii (może Pani spróbować takowych poszukać np. na freelancer.com). Co do szkoleń – ja organizuję w zasadzie wyłącznie szkolenia zamknięte, w firmach, ale być może pomocna będzie ta wyszukiwarka szkoleń (także finansowane z EFS).