PowerPoint: Jak prowadzić prezentację sprzedażową?

Don MacMillan to komik. I w 2008 roku popełnił chyba najśmieszniejsze video opisujące wykorzystanie PowerPointa podczas prezentacji. Obejrzyj je, zanim zaczniesz czytać dalej ten tekst:

Ten znany w USA komik rok później zrealizował “odświeżoną” wersję tego materiału zagłębiając się w analizę profilu psychologicznego autora prezentacji wykonanej w PowerPoint na podstawie tego, co na niej się znajduje. Dlaczego o nim piszę?

PowerPoint, który nie sprzedaje

Bo prezentacje, podczas których sprzedawcy przekonują klientów do zakupu są – paradoksalnie – tym, co ich do zakupu zniechęca. I widać to w każdym kadrze powyższego filmu.

Piszę “PowerPoint”, ale to nie jest generalnie problem narzędzia (czyli programu) w jakim wykonasz prezentację sprzedażową. Problem tkwi w tym, jak to zrobisz i jaki będzie efekt całego wystąpienia.

Jeśli chcesz robić dobre prezentacje sprzedażowe – zarówno od strony techniczno-graficzno-przekazowej – możesz obejrzeć video Dona MacMillana jeszcze kilka razy. Ale jeśli chcesz robić doskonałe prezentacje także od strony ekspozycji i oddziaływania na publiczność, której chcesz sprzedać produkt, ofertę albo pomysł – zamiast oglądać filmy – przeczytaj jedną książkę:

Sztuka perswazji i skuteczne techniki prezentacji

Skuteczne techniki prezentacji - jak używać PowerPointa?
Skuteczne techniki prezentacji – jak prezentować produkty i używać PowerPointa?

Peter Coughter pokazuje na każdej z jej stron największe błędy sprzedawców i osób, które wykorzystują prezentacje w swojej codziennej pracy. Na szczęście pokazuje też co należy zrobić, aby te błędy naprawić oraz unikać ich w przyszłości.

Najpierw o wadach książki – znalazłem jedną. Ma ona podtytuł “Jak wygrać przetarg”, którego kompletnie nie rozumiem. Nie mam pojęcia, jakim cudem autor tłumaczenia doszedł do wniosku, że zawartość książki albo tytuł oryginalny powinien zawierać to magiczne w Polsce słowo tzn. “przetarg”.

Jeśli szukasz książki o przetargach w rozumieniu ustawy o zamówieniach publicznych, czegoś o SIWZ – to nie jest ta książka. Ten podtytuł powinien raczej brzmieć “Czyli jak wygrać konkurs piękności” bo chodzi raczej o sytuację, w której jesteś jednym z wielu sprzedawców i to własnie Ty chcesz zachwycić klienta swoją prezentacją. I ten niefortunny podtytuł to jej jedyna wada.

Dlaczego warto ją kupić?

Sporo wskazówek autora jest zadziwiająco prostych i oczywistych dla wielu sprzedawców (ale z jakiegoś powodu ich nie stosują podczas prezentacji) np. to, że prezentacja w sensie PowerPointa to tylko tło, a to oni są głównymi aktorami, albo to, że należy zaangażować słuchaczy w prezentację lub też to że milczenie znaczy czasem więcej niż tysiąc słów. Inne są mniej oczywiste i mają podłoże naukowe jak np. to, że nie należy czytać tego co jest już napisane na slajdzie, ponieważ w takiej sytuacji widownia nie rozumie przekazu (występuje za duża różnica czasu między tym, co czytają sami a słowami, które słyszą z ust sprzedawcy). Albo to, że to co mówisz albo to co oni zrozumieją nie ma istotnego znaczenia – najważniejsze jest to, co będą czuli po Twojej prezentacji.

W książce pokazanych jest sporo przykładów prezentacji, które się nie udały (z wyłuszczeniem tego, co poszło nie tak i jak można to naprawić), przez co nabiera szczególnej wartości, bo każdy, kto choć raz cokolwiek prezentował albo sprzedawał na sali konferencyjnej w firmie u klienta będzie mógł zobaczyć siebie (ja widziałem się tam w conajmniej kilku miejscach :)).Książka została wydana przez Wydawnictwo Studio Emka, możesz ją kupić na stronie wydawcy, albo w Internecie: [npp category=207 what=sztuka+perswazji+i+skuteczne+techniki+prezentacji image=mini channel=3 limit=3]

Zawsze jesteśmy oceniani – bo całe nasze życie jest prezentacją i formą sprzedaży tego, co chcemy uzyskać. Nie ma znaczenia, czy chodzi o przekonanie żony do zakupu nowego samochodu czy szefa do nowego pomysłu, wyborców do oddania głosu a albo dziecka do zjedzenia niedobrego lekarstwa. Jeśli więc zależy Ci na dobrym prezentowaniu swoich rozwiązań, propozycji i pomysłów – to jest książka dla Ciebie.

Mam wśród swoich książek kilka na temat prezentacji. I one wszystkie pokazują coś, czego w zasadzie żaden człowiek nie jest w stanie wykonać (chyba, żeby widział to na video):

  • jak się poruszać,
  • jak pracować oddechem i pauzą,
  • jak odczytywać mowę niewerbalną i samemu ją stosować

Ta zielona książeczka tym własnie sie różni – pokazuje proste techniki, gesty i drobnostki, które może zrobić każdy aby uskutecznić swój przekaz. Prostota i szybkość ich wprowadzenia – to najważniejsza zaleta tych „sposobów”.

Rafał Mróz ocenił na 5.0 gwiazdek
*****

PS. A jeśli chcesz robić prezentacje, które rzeczywiście wpływają na słuchaczy – poza PowerPointem możesz użyć prezi albo dowolnej aplikacji do robienia map myśli (np. Freemind lub innych, płatnych).

Opublikowałem to w kategorii Jak sprzedawać?

Rafał Mróz

Krok po kroku pokazuję sprzedawcom jak co miesiąc zwiększyć ilość zamówień i klientów. Uczę właścicieli firm jak wydawać mniej pieniędzy na marketing i reklamę - i nie tracić klientów. Szkolę handlowców, którzy nie chcą już więcej słyszeć w słuchawce: "Dziękuję, nie jestem zainteresowany". Tylko to co działa skutecznie. A jeśli się na czymś nie znam, to od razu Ci o tym powiem. Wykorzystaj to - zamów szkolenie lub konsultację, albo zostaw mi komentarz pod tekstem, którego dotyczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *