Zrozumienie myśli klientów i ich potrzeb jest kluczowym elementem prowadzenia biznesu. I nie tylko – bo jeśli chcesz sprawdzić, czy Twój pomysł na biznes wypali to poznanie myśli klientów byłoby przydatne – nie sądzisz?
W 2011 nagrałem film, który był świetnie odebrany wśród czytelników mojego newslettera i dotyczył metody pozwalającej na poznanie tego, o czym myślą klienci – jak w filmie z Melem Gibsonem (tyle, że on dotyczył kobiet). A ponieważ zmieniły się narzędzia i ich możliwości oraz wygląd – pomyślałem o nowej wersji tego filmu:
Poniżej znajdziesz podsumowanie tego, co jest w materiale video.
Wiedza o tym, co aktualnie krąży w umysłach klientów pozwala na lepsze dostosowanie oferty, zwiększenie sprzedaży oraz rozwinięcie asortymentu. Często także na zweryfikowanie potencjału rynku zagranicznego albo lokalnego (np. gdy chcesz otworzyć nowy oddział w innym województwie). To jedno z narzędzi, które może pomóc Ci w odkrywaniu przydatnych informacji: Google Trends.
Google Trends pokaże czego chcą klienci. I kiedy.
Google Trends to narzędzie, które pokazuje, jak zmieniało się zainteresowanie danym hasłem lub tematem w czasie w wyszukiwarce Google.
Możemy dostosować analizę do wybranego rynku (np. Polska, albo Niemcy lub województwo w Polsce), co jest szczególnie przydatne, jeśli planujemy eksplorować nowe rynki.
Przykładowo, przechodząc z rynku polskiego na rynek niemiecki wystarczy przetłumaczyć słowo kluczowe z użyciem Google Translate i wprowadzić je na stronie Google Trends wybierając kraj Niemcy. I tak zamiast „okna pvc” mamy „PVC-Fenster„.
W przykładzie z video zaczynam od hasła „pierogi”. Po wprowadzeniu tego terminu zobaczymy różne sugestie, które są podpowiedzią czego klienci szukali w badanym okresie.
Google Trends – jak analizować dane?
Kiedy już mamy nasze dane dla słowa „pierogi„, możemy analizować zainteresowanie w czasie. Warto obserwować, jak zmieniało się zainteresowanie w ostatnich 12 miesiącach aby zobaczyć jak zachowuje się ono w roku, a później rozszerzyć ten okres na 5 lat aby sprawdzić, czy funkcjonuje jakiś trend roczny.
Łatwo się domyśleć, że hasło „pierogi” mają trend roczny – to właśnie w okolicach Świąt Bożego Narodzenia – a dokładniej Wigilii – następuje szczytowe zainteresowanie pierogami.
Pamiętaj, że wartości takie jak „100” na wykresie to nie liczba osób, które szukały danej frazy, ale wskaźnik najwyższego zainteresowania w danym roku. To w skali procentowej daje nam pojęcie o trendach. Do oceny ilości zapytań posłuży nam inne narzędzie o którym także będzie osobny materiał.
Jakie wnioski z analizy Google Trends?
Dzięki danym z Google Trends możemy dostrzec, jakie inne podobne pytania, tematy lub produkty interesują naszych klientów. Czasem jest tam nazwa konkurenta, którego warto prześledzić.
Może się bowiem okazać, że wzrasta zainteresowanie pierogami w różnych wariantach, takich jak pierogi z kimchi czy z kapustą. Możemy również zauważyć, że konkretne regionalne odmiany, np. pierogi żuławskie, mogą być mało znane w innych regionach Polski, co stwarza możliwości różnicowania oferty w Twoim lokalu.
Warto badać nie tylko konkretne zapytania, ale także podobne tematy. Na przykład, jeżeli zauważymy, że pierogi z kapustą zyskują popularność, powinniśmy rozważyć ich dodanie do menu, aby lepiej dostosować się do zmieniających się potrzeb naszych klientów, albo po to, by wyróżnić się na rynku „ruskich” i „z borówkami„.
Jak sprawdzić o czym myślą klienci żeby im to sprzedać?

Na koniec, analizując dane z Google Trends, możesz tworzyć bardziej efektywne kampanie reklamowe, kierować swoją ofertę w lepszym czasie – gdy są najbardziej pożądane przez klientów, a także unikać marnotrawienia budżetu marketingowego na promocję, gdy zainteresowanie jest znikome. To podejście pozwala nam lepiej zrozumieć zachowania konsumentów i przewidywać nadchodzące zmiany w ich preferencjach.
Dlaczego opłaca się śledzić trendy klientów?
Zrozumienie tego, co myślą i czego pragną klienci, jest kluczem do sukcesu w każdej branży. Wykorzystując narzędzia takie jak Google Trends, możemy analitycznie podejść do budowania oferty, co pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję i dostosować się do potrzeb rynku.