To, jak sprawdzić co robi konkurencja spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom. W dzisiejszym zmieniającym się świecie, kluczowe jest, aby mieć rękę na pulsie nie tylko w swojej branży ale obserwować działania konkurencji. Wielu z nas nie ma czasu na ciągłe przeszukiwanie branżowych portali informacyjnych czy przeglądania sklepów internetowych i stron swoich biznesowych konkurentów. Ale jest na to dobre, darmowe i łatwe w użyciu rozwiązanie.
Ten artykuł – tak jak i poprzednie – jest podsumowaniem mojego nagrania. Obejrzyj go poniżej, albo przeczytaj ten tekst do końca.
W nagraniu przedstawiam bezpłatne narzędzie, które pomoże wam w monitorowaniu trendów w branży, zachowań konkurencji oraz preferencji klientów – chodzi o Google Alerts. We wcześniejszym materiale poruszałem temat tego, jak sprawdzić o czym myślą klienci.
Co to jest Google Alerts?
Google Alerts to bezpłatna usługa od Google, która pozwala na otrzymywanie powiadomień e-mailowych, gdy w Internecie pojawia się nowa informacja dotycząca wybranego przez nas słowa kluczowego. Dzięki temu narzędziu możecie szybko i łatwo śledzić zmiany dotyczące:
- Twojej branży (wtedy wpisujesz słowo związane z Twoją branżą np. fotowoltaika)
- działań konkurencji (wówczas możesz podać nazwę firmy albo marki z którą konkurujesz i w ten sposób wiesz jak sprawdzić co robi konkurencja)
- rynku lokalnego (wtedy napisz branżę i miasto np. fotowoltaika Tarnów)
- branży i biznesu Twojego klienta (żeby informować ich o nowościach i budować w ten sposób relację)
Jak korzystać z Google Alerts?
Korzystanie z Google Alerts jest proste. Nie musisz mieć konta Google, aby skorzystać z tej usługi. Na stronie wprowadź słowo kluczowe związane z waszą branżą, np. „fotowoltaika” czy „termomodernizacja„, a system pokaże wam podgląd wiadomości, które znalazł – podobnie jak robi to wyszukiwarka Google. Ale z pewną istotną różnicą.
Otóż wyszukiwarka pokaże Ci wszystkie wyniki, nawet strony sprzed kilku czy kilkunastu lat, a dodatkowo to Ty musisz tego szukać. Alarmy Google działają inaczej: sprawdzają tylko najświeższe dane (np. z tego tygodnia albo z dzisiaj) i wysyłają Ci skrót na maila.
Możesz dostosować częstotliwość ich dostarczania a także to, w jakim regionie i języku Google będzie szukać nowych treści na ten temat.
Jakie ustawienia w Google Alerts wybrać?
Podczas tworzenia alertu możesz dostosować kilka opcji. Jedną z kluczowych jest częstotliwość otrzymywania powiadomień: codziennie, raz w tygodniu czy na bieżąco, w momencie pojawienia się nowych informacji.
Możesz także wybrać źródła informacji aby otrzymywać powiadomienia tylko z określonych typów witryn, takich jak wiadomości, blogi czy portale społecznościowe. Ja sugeruję zostawienie opcji automatycznej.
Z Google Alerts wiesz jak sprawdzić co robi konkurencja
Korzystanie z Google Alerts ma wiele korzyści. Dzięki tej aplikacji możesz na bieżąco obserwować działania konkurentów. Jest to szczególnie przydatne, gdy chcesz być na czasie z nowinkami, trendami, a także aby zyskać dostęp do informacji, które mogą wpłynąć na Twoją działalność i konkurencję.
Na przykład, jeśli konkurencja wprowadza nowy produkt, możesz szybko zareagować, aby dostosować swoją strategię i poszerzyć też swoją ofertę. Jeśli pojawiło się ogłoszenie o pracę dla 7 handlowców, to wiesz, że coś się u nich szykuje. Możesz dowiedzieć się o targach, partnerstwie albo przejęciach firm w Twojej branży.
Dodatkowo, Google Alerts może posłużyć jako narzędzie do budowania relacji z Twoimi klientami. Otrzymując informacje na temat wydarzeń czy nowości dotyczących ich branży, możesz wysyłać je do swoich klientów w formie SMSów albo wiadomości na Whatsapp co pokaże im, że jesteś dobrze zorientowany w ich biznesie i gotowy, aby im pomóc w podejmowaniu decyzji. W ten sposób budujesz relację pozasprzedażową i wzmacniasz swój wizerunek eksperta.
Jak obserwować konkurencję skutecznie?
Pisząc o Google Alerts, nie można zapomnieć o znaczeniu właściwego doboru słów kluczowych. Możesz śledzić nie tylko ogólne terminy związane ze swoją branżą, ale także nazwy firm konkurencyjnych, nazwy marek czy konkretnych produktów aby zobaczyć, jakie informacje o nich się pojawiają. Dzięki temu zyskasz wiedzę którą można przekuć na przewagę i lepiej zrozumiesz, jakie działania podejmują inni w Twojej branży.
Podsumowanie

Google Alerts to proste, ale niezwykle potężne narzędzie, które pozwoli Ci trzymać rękę na pulsie w swojej branży, z którym obserwacja działań konkurentów będzie łatwa. Z tym narzędziem wiesz jak sprawdzić co robi konkurencja. Pozwoli ono na szybkie i efektywne zbieranie informacji, co z pewnością przyniesie korzyści w codziennej działalności i pomóc w budowaniu długotrwałych relacji z klientami. Wykorzystaj to narzędzie i jego możliwości w swojej pracy.