Jestem pewien „na stówę”, że jako właściciel firmy masz więcej rzeczy do zrobienia niż czasu żeby je zrobić. Wielu przedsiębiorców jest tak pochłoniętych sprawami swojej firmy że zapomniają że trzeba się też troszczyć o inne aspekty życia. I to dużo ważniejsze niż biznes.
Gdy o tym zapomnisz możesz w jednej chwili obudzić się z ręką w nocniku. Rozbita rodzina, brak przyjaciół, problemy zdrowotne i emocjonalne – to tylko kilka przykładów. Ale prawdziwych.
Nie po to wychodziłeś z wyścigu szczurów w firmie w której wcześniej pracowałeś „dla kogoś” żeby teraz stracić wszystko na czym tak na prawde Ci zależało. Na własnym, wolnym i satysfakcjonującym życiu. Oto kilka wskazówek jak dobrze zarządzać swoją firmą i życiem żeby ich nie stracić:
- Zautomatyzuj Swój biznes
Nie chodzi o to żebyś zatrudnił roboty albo wszędzie instalował programy które zrobią wszystko za Ciebie. Tego nie da się zrobić na 100%. Jeżeli zatrudniasz ludzi – ustal procedury, opisz je, tak żeby każdy się nimi kierował. Wówczas nie będziesz musiał prowadzić wszystkiego za rękę a zajmiesz się tylko wyjątkowymi sytuacjami. Jeżeli nie zatrudniasz ludzi – to co możesz zleć innym. Księgowość, stworzenie strony internetowej, projekt reklamy – wszystko czego nie umiesz albo musisz się uczyć – zlecaj dalej. Deleguj. Zapłacisz za to, to fakt, ale zyskasz czas który możesz poświęcić na to co robisz doskonale. - Stosuj reguły i procedury
Wrócę do tego co napisałem wyżej bo to na prawdę ważne. Opisz każdy proces który angażuje Twój czas i realizuj go wg tych wytycznych stale ulepszając. Japończycy nazywają to „kaizen”. Proces ciągłego doskonalenia. Błędy pojawiają się wtedy gdy procesy są niespójne. Wtedy zastanawiasz się co zrobić zamiast robić i oceniać efekty, złe – korygować dokonując korekty procedur. Dobre – zapisując jako sprawdzone. Nie trać czasu, stosuj procedury i reguły. - Zrób sobie wolne
Absolutnie nie pracuj przez cały tydzien. Jeden dzień musisz mieć wolny, tylko dla siebie po to żeby polepszyć Swoją produktywność i jakość życia. To wpływa na zdrowie, relacje z najbliższymi i stosunki w pracy. Nie bądź gościem we własnym domu. Spraw sobie przyjemność. Ja w niedzielę wyłączam komórkę. Nikt się do mnie nie dodzwoni, nawet jak bardzo chce. Czytaj książki które chcesz czytać, nie te które musisz. Używaj życia. Używaj pieniędzy. Używaj Swojego czasu. - Trzymaj się planu
Pamiętasz plan lekcji który miałeś w Swojej szafce jak chodziłeś do podstawówki? Na lodówce nakleja się je teraz, w moich czasach wklejało się je do szafki z książkami. Zrób sobie taki sam plan. Tyle że pracy – napisz ile godzin będziesz przeznaczać na pracę i trzymaj się tego tak jak w szkole, lata temu. - Ustal priorytety
Są rzeczy ważne i ważniejsze. I kryzysy do rozwiązania, i pożary które trzeba ugasić i chwile kiedy musisz wszystko przemyślec i czas gdy musisz wdrażać Swoje plany w życie. Ale postaw na pierwszym miejscu rodzinę i przyjaciół. Nie pozwól żeby biznes zniszczył to na czym tak na prawdę Ci zależy. Jutro też jest dzień.
Prawdopodobnie (mam nadzieję!) nic co tu przeczytałeś nie jest dla Ciebie nowością. Wiesz o tym, wiedziałeś zawsze. Ale dopóki nie weźmiesz tych wskazówek do serca, nigdy nie zaczniesz zarządzać Swoim życiem. Pamiętaj, jeszcze nie było takiego który na łożu śmierci powiedziałby:
żałuję że nie spędziłem więcej czasu w pracy
Pamiętaj o tym i wykorzystaj to!
Podpisuję się pod tym artykułem rękami i nogami ;}
Nie można żyć tylko pracą!
Zgadza się praca to nie wszystko :)
Bardzo wartościowy wpis. Dzieki za te rady :). Ustalenie priorytetow tak jak piszesz – jest absolutnie kluczowe. Pracuję na etacie, ale moim priorytetem jest teraz zrobienie wszystkiego, by móc przejść na swoje. Dlatego jestem właśnie w trakcie studiów podyplomowych z psychologii w biznesie i już wkrótce zamierzam otworzyć swoją firme konsultingowa.