Nie trzeba chyba nikomu tłumaczyć, że kolory w marketingu i sprzedaży mają wielkie znaczenie. Z jakiegoś powodu chętniej zatrzymujemy się przy atrakcyjnych kolorystycznie witrynach sklepów, częściej sięgamy po ładnie skomponowane katalogi czy ulotki. I dłużej zostajemy na stronach, które przyciągają nas kolorystyką.
Okazuje się, że tego rodzaju obiekty wcale nie muszą przybierać bardzo wyszukanych form – kluczem jest dobór odpowiednich kolorów i właściwa ich proporcja. Pomijam zupełnie aspekt psychologii kolorów, bo to temat na osobny artykuł (który mam nadzieję niedługo napisać :))
Ale jak dobrać kolory na stronę www czy reklamę albo ulotkę? Jakie kolory wybrać dla logo? Nie pozostawiaj tego przypadkowi! Tzw. „firmowe kolory” zostaną później użyte przy aranżacji wnętrza biura czy sklepu, oklejeniu samochodu czy projektowaniu innych elementów reklamowych. Dlatego dobra koncepcja kolorystyczna ma znaczenie.
Natchnienie z Internetu
Zamiast siedzieć nad paletą kolorów wykorzystaj pracę innych. Za darmo. Bo serwis Color Adobe CC (dawniej Kuler) prowadzony przez Adobe (dostawcę programów graficznych takich jak Photoshop czy Ilustrator) bezpłatnie umożliwia publikowanie i współdzielenie atrakcyjnych graficznie palet kolorów. Użytkownicy oceniają opublikowane zestawy barw i w ten sposób wyłaniane są te najbardziej atrakcyjne.
Ale to nie wszystko. W bardzo prosty sposób możesz samodzielnie sprawdzać i tworzyć różne kombinacje kolorów. Możesz wybrać najlepsze – zdaniem innych – kolory, albo samodzielnie stworzyć palety kolorów, lub definiować je wg zasad graficznych, które ułatwiają uzyskanie ostatecznego efektu – np. schemat analogowy, monochromatyczny, triadę, odcienie itp.
Potem po prostu przesuwasz tylko punkty na kole, żeby zobaczyć optymalne zestawy kolorów które mają swoje kody w HEX lub RGB.
Wybór kolorów bazując na przesłanym zdjęciu
Nową, fajną opcją jest możliwość zbudowania palety kolorów na bazie zdjęcia. Zdjęciem może być Twoje logo, skan wizytówki albo dowolne inne zdjęcie. Kliknij w ikonę aparatu (w prawym górnym rogu strony) i wgrać swoje zdjęcie. Na jego podstawie system stworzy optymalną paletę kolorów. Możesz ją zmienić przesuwając punkty na zdjęciu:
Po 2 minutach zabawy tym narzędziem, możesz dobrać kolory nie tylko na swoją stronę www czy wizytówkę, ale również dobrać barwy ścian w domu czy biurze :)
Jak Ci się podoba? Napisz mi w komentarzu!
O kolorach napisano już wiele, w tym nawet znalazłoby się kilka książek :-) Sam nawet poruszałem temat na blogu: http://blog.kamilbrenk.pl/dostepnosc-stron-www-kolory/ – wskazałem tam kilka innych, darmowych narzędzi do optymalnego doboru kolorów, być może się przyda komuś.
Przy okazji kolorów na stronę www: oto świetny konwerter kolorów dla mężczyzn: http://fmcc.ania.cc/
Wiadomo bowiem, że mężczyźni w najlepszym przypadku rozpoznają biały, czarny, żółty, niebieski i czerwony. Ci lepsi rozpoznają jeszcze ich podstawowe pochodne. Ale co to jest amarant, fuchsja, czy akwamaryna? Otóż wspomniany konwerter pozwoli zaspokoić męską ciekawość :) Wystarczy wpisać nazwę koloru (np, burgund czy kość słoniowa) i kolor pojawi się na monitorze!
dobór kolorów wielu osobom sprawia trudność, a pomysł z konwerterem bardzo mi się podoba:)
Trafnie dobrany kolor w reklamie może przyczynić się do sukcesu firmy. Często staje się on jej znakiem rozpoznawczym, dlatego też wiele firm chce chronić charakterystyczny dla nich kolor. Tylko nielicznym udaje się dostać ochronę na kolor w swojej branży. Przykłady można znaleźć w tym artykule http://znakitowarowe-blog.pl/kolor-jako-znak-towarowy-monopol-na-barwe/
Witam troche sie zawiodlam artykulem. Po tytule oczekiwalam jakiejs wskazowki na temat doboru kolorow tak aby przyciagnac ludzi i skupic uwage na wlasnie mojej stronie. Myslalam ze znajde tu jakies wskazowki jakie sa najbardziej atrakcyjne kolory dla oka. Moze daloby sie napisac cos na ten temat. Dziekuje
Program może i fajny, tylko laikowi takiemu jak ja i tak nic nie pomoże. W ogóle nie wiem o co tam chodzi. Skoro coś się reklamuje, można by chociaż trochę wyjaśnić jak ten program używać, a tak to zostaje z tym co miałam, czyli z niczym.
Aga, nie reklamuję tego rozwiązania w sensie komercyjnym. Po prostu wiele osób ma problem z tym jak wybrać odpowiednią paletę kolorów dla swojej strony, ulotki, wizytówki albo logo. Ten program w tym pomaga. Wydawało mi się, że w treści pokazałem jak to zrobić – możesz wybrać albo palety które już ktoś stworzył (link w tekście) albo własne – samodzielnie przesuwając punkty na kole albo w oparciu o przesłane zdjęcie. Mam nadzieję, że z dodatkowymi zdjęciami które umieściłem będzie to dla Ciebie bardziej czytelne.